آشنایی با فقدان مادرزادی دندان یا هیپودنشیا | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر ندا مکانیک

بررسی فقدان مادرزادی دندان یا هیپودنشیا

در ادامه این مطلب سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان فقدان مادرزادی دندان یا هیپودنشیا را مورد بررسی قرار می دهیم. فقدان مادرزادی دندان آنقدرها هم که تصور می کنید اتفاق نادری نیست. علل اصلی کمبود مادرزادی دندان متغیر است و اگر کودک شما دچار این مشکل شده است روش های درمانی مختلفی وجود دارد که تمام نگرانی های شما را رفع می کند.

تعریف فقدان مادرزادی دندان

شرایطی که به دلیل ناتوانی در رشد کامل چند دندان در دهان کودک شما ایجاد می شود، کمبود مادرزادی دندان یا از نظر علمی هیپودنشیا نامیده می شود. اکثر افراد سی و دو دندان دائمی دارند که به مرور زمان رویش پیدا می کنند. کمبود دادن دندان مادرزادی در واقع به عنوان یکی از شایع ترین ناهنجاری های رشدی در دندانپزشکی شناخته می شود.

حدود ۲۰ درصد از کل بزرگسالان به طور مادرزادی حداقل یک دندان کمتر دارند. باید به این نکته توجه کرد که فقدان مادرزادی دندان می تواند مشکلاتی مانند تغییر فرم صورت را به همراه داشته باشد، به این دلیل متخصصان دندانپزشکی اصرار دارند که کودکان خود را قبل از ۲ سالگی حتما نزد یک متخصص دندانپزشکی اطفال ببرید.

شایع ترین دندان ها در فقدان مادرزادی دندان

فقدان مادرزادی دندان بیشتر اوقات در دندان های زیر دیده می شود:

دندان عقل:

فقدان مادرزادی دندان بیشتر اوقات در دندان عقل مشاهده می شود. وقتی دندان عقل را از معادله خارج کنید، درصد بزرگسالان دارای کمبود دندان از ۲۰٪ به حدود ۵٪ کاهش می یابد.

پرمولر دوم:

دندان پرمولر درست در جلوی دندان های آسیاب بزرگ شما قرار دارند. اگر به جای دو دندان فقط یک دندان دارید، ممکن است فقدان مادرزادی دندان داشته باشید یا این امکان وجود دارد که یکی از پرمولرهای شما در طول روند درمان ارتودنسی کشیده شده باشد.

دندان نیش فک بالا:

این دو دندان در کنار دو دندان جلویی کودکان شما رشد می کنند.

ثنایای مرکزی پایین:

این دو دندان جلویی هستند که در فک پایین قرار دارند.

همه چیز درباره دندان قروچه کودکان | بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر ندا مکانیک

علت از دست رفتن مادرزادی یک دندان

رویش دندان یک فرآیند پیچیده ژنتیکی است. سیگنال های ژنتیکی متعددی در پردازش صحیح این فرآیند نقش دارند. در بیشتر موارد فقدان مادرزادی دندان به دلیل عدم وجود نوار بافتی به نام لامینه ایجاد می شود. به دلیل این که دندان از طریق این نوار بافتی تشکیل می شود، عدم وجود لامینا دندان از تشکیل دندان جلوگیری می کند. این نوار بافتی ممکن است به دلیل عوامل مختلف ژنتیکی تشکیل نشود. دانشمندان سه ژن اصلی AXIN2، PAX9 و MSX1 را شناسایی کرده اند که نقش مهمی در رشد دندان دارند. اگر جهشی در برخی از این سه ژن رخ داده باشد، ممکن است به این معنی باشد که امکان فقدان مادرزادی دندان وجود داشته باشد.

رابطه فقدان مادرزادی دندان با سندرم های مختلف

فقدان مادرزادی دندان که یک ناهنجاری دندانی است اغلب با سندرم های مختلفی ارتباط مستقیمی دارند که شایع ترین آنها سندرم داون و دیسپلازی اکتودرمی است. کمبود دندان مادرزادی معمولاً ژنتیکی هستند. برخی از دندانپزشکان متخصص بر این باورند که تعداد دندان‌هایی که انسان در حال حاضر دارد در مرحله میانی تغییر تکاملی است و نژاد بشر به جای ۳۲ دندان، در آینده خود تنها به ۲۰ دندان نیاز خواهد داشت.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

علل و علائم فرسایش مینای دندان

درمان دندان خرگوشی با کامپوزیت

دلایل لق شدن دندان در بزرگسالان

Leave a Comment