انواع شکستگی دندان در کودکان | بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر ندا مکانیک

بررسی انواع شکستگی دندان در کودکان

شکستن دندان کودکان ممن است در دندان‌های شیری یا دائمی اتفاق بیفتد؛ بنابراین لازم است با علائم متفاوت هر یک آشنا شوید. در ادامه این مطلب سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان انواع شکستگی دندان در کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم.

شکستگی دندان قدامی(شیری):

شکستگی‌های این نوع، اغلب ناشی از تروما یا ضربه ایجاد می‌شوند. زمانی که دندان به صورت مستقیم ضربه بخورد یا کودک به زمین بیفتد و دندان‌ها با سطح‌هایی مانند میز، پله‌ها و غیره در تماس باشند، این نوع شکستگی‌ها رخ می‌دهد. درمان این نوع شکستگی‌ها، بسته به آنکه دندان شیری یا دائمی باشد، متفاوت است. همچنین در درمان این نوع شکستگی‌ها، در صورتی که دندان شیری باشد، باید به سن کودک نیز توجه ویژه‌ای داده شود.

شکستگی دندان قدامی( دائمی):

در مورد شکستگی دندان‌های قدامی دائمی، موضوع به طور کاملاً متفاوتی مطرح می‌شود. زیرا این دندان‌ها باید تا همیشه با کودک همراه باشند. در این مورد، نوع درمان به طور کامل بستگی به موارد مختلفی دارد از جمله میزان شکستگی تاج دندان قدامی دائمی و بررسی شکستگی ریشه دندان قدامی دائم.
به ویژه درمان‌های متنوعی، بسته به نوع و شدت شکستگی تاج و گاهی ریشه دندان قدامی دائمی، در نظر گرفته می‌شود. نکته قابل ذکر این است که هنگامی که دندان قدامی دائمی شکسته می‌شود، در صورت امکان، تکه شکسته را نگه داشته و طبق نظر دندانپزشک کودکان، بطور قطع به درمان پیشنهادی اقدام کنید. علاوه بر این، هر نوع شکستگی و حتی لب پر شدن ساده دندان را نادیده نگیرید و به صورت دوره‌ای برای درمان کودک اقدام کنید.

دلایل شکستن روکش لمینت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

شکستگی دندان خلفی(شیری):

دندان‌های خلفی شیری، اغلب در معرض جویدن غذاهای سفت و چسبنده مانند آب نبات، پاستیل، تافی، ته دیگ و… قرار می‌گیرند و ممکن است شکسته شوند. بنابراین، توصیه می‌شود والدین کودکان درباره استفاده از تنقلات و غذاهای مختلف در رژیم غذایی کودکان خود بازنگری کنند تا جلوی شکستگی دندان‌های قدامی شیری را بگیرند. مطالعه اهمیت حفظ و نگهداری از دندان‌های شیری نشان می‌دهد که دندان‌های خلفی شیری علاوه بر نقش مهمی در جویدن مواد غذایی، راهنمای مناسبی برای رویش دندان‌های دائمی هستند.

علاوه بر این، دندان‌های خلفی کودکان تا سن ۱۲ سالگی داخل دهان باقی می‌مانند و نباید قبل از موعد خود آن‌ها را از دست بدهند. بنابراین، پس از شکستن تاج دندان‌های خلفی شیری، به سرعت اقدام به ترمیم آن‎‌ها و در صورت لزوم، عصب کشی نمایید. در تقریباً تمام موارد، در صورت شکستن ریشه دندان‌های خلفی شیری، لازم است دندان مورد نظر خارج شده و از دستگاه‌های فضانگهدار ثابت استفاده شود.

شکستگی دندان خلفی(دائمی):

با توجه به اینکه رشد و تکمیل دندان‌های خلفی دائمی در حدود ۱۲ سالگی اتمام می‌یابد و کودکان در این سن قادرند تا حد زیادی از عقل خود استفاده کنند و از مصرف غذاهایی که به دندان‌هایشان آسیب می‌زند، پرهیز کنند. بنابراین شکستگی دندان‌های خلفی دائمی به ندرت رخ می‌دهد.

با این حال، در صورت شکستن تاج دندان‌های خلفی، ممکن است به دنبال ضربه، تصادف یا مصرف غذاهای سفت و… باشد. در این صورت، باید به سرعت اقدامات درمانی مورد نیاز برای ترمیم دندان مذکور را در نظر بگیرید. همچنین در موارد نادر، اگر ریشه دندان‌های خلفی دائمی شکسته شود، بعد از انجام رادیوگرافی، باید درمان مناسب بر اساس سن کودک را در نظر بگیرید.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان

بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

اقداماتی برای مکیدن انگشت شست توسط کودک

افزایش سلامت دندان و بهبود باروری

پیشگیری از دندان درد در دوران بارداری

Leave a Comment