بررسی ترمیم لمینت دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

روش های ترمیم لمینت دندان

در این نوشته از سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان قصد داریم توضیحاتی درباره بررسی ترمیم لمینت دندان ارائه دهیم. ترمیم لمینت دندان در واقع یکی از مهم ترین اصول مراقبتی در لمینت دندان می باشد. این روش برای افرادی که ونیر لمینت و یا دندان آن ها دچار مشکل شده است، می تواند گزینه مناسبی باشد. در صورت آسیب دیدن دندان ها، به خصوص دندان های جلویی حتما باید ترمیم لمینت انجام دهید؛ زیرا روی ظاهر و طرح لبخند شما تاثیر بسزایی دارد.

گاهی اوقات بنابر دلایل مختلفی نیاز به برداشتن لمینت، اصلاح دندان و سپس نصب مجدد لمینت می باشد. البته تشخیص این مسئله و اندازه گیری میزان آسیب دیدگی بر عهده دندان پزشک می باشد. یعنی تنها او می تواند نیاز به برداشتن و یا ترمیم لمینت را تشخیص دهد.

از بهترین راه های ترمیم لمینت دندان می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • چسباندن لایه ای نازک از ونیر یا لمینت روی لمینت آسیب دیده (در صورت وجود آسیب ها و ترک های جزئی روی سطح لمینت)
  • استفاده از روکش و بریج در آسیب دیدگی های شدید تاج دندان

نکته: اگر دندان زیر لمینت دچار پوسیدگی شده باشد، نیاز به عصب کشی دندان، پر کردن آن و سپس ترمیم لمینت خواهید داشت.

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

به صورت کلی لمینت دندان ها به گونه ای طراحی و جایگذاری می شوند که یک عمر در جای خود ثابت بمانند. یعنی از لحاظ فنی نباید نیازی به کندن و برداشتن لمینت دندان باشد، چرا که طول عمر و ماندگاری لمینت دندان بین 7 تا 35 سال می باشد. با توجه به سن بیمار، شرایط او و استفاده از مواد اولیه با ماندگاری بالا، نیازی به برداشتن لمینت نمی باشد.

ولی شرایط همیشه قابل پیشبینی نیست؛ زیرا ممکن است حادثه ای رخ دهد و یا اشتباهی در نصب صورت بگیرد و ماندگاری و عمر لمینت را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین دلیل بعضی از افراد پس از مدتی نیاز به ترمیم لمینت های آسیب دیده دندان خود دارند. با وجود اینکه اغلب لمینت ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و سال ها دوام دارند، امکان خراب و یا تکه تکه شدن آن ها در شرایط خاص وجود دارد.

برای جلوگیری از شکستگی و آسیب دیدگی روکش باید مراقب لمینت های خود باشید و از گاز گرفتن مواد غذایی سخت خودداری کنید. البته استفاده از محافظ دهان می تواند احتمال آسیب دیدن روکش های دندان شما را کاهش دهد. با 2 بار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می توانید از دندان های طبیعی و روکش آن ها مراقبت کنید.

حتما برای تمیز کردن و معاینات دندان های خود به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه فرمایید. به این صورت نه تنها از دندان های طبیعی خود محافظت کرده اید، بلکه این امکان را فراهم می آورید که دندانپزشک خطرات و یا آسیب های احتمالی را مورد بررسی قرار دهد و در صورت نیاز اقدام به ترمیم لمینت های آسیب دیده شما کند.

روش های افزایش ماندگاری لمینت دندان

به صورت کلی لمینت دندان معمولا طول عمری برابر با 20 سال دارد. البته این مسئله زمانی صدق می کند که عوامل خارجی در سلامت آن تاثیر منفی نگذارد و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کرده باشید. برای افزایش طول عمر مفید لمینت خود به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • از مصرف هرگونه دخانیات خودداری کنید.
  • از خوردن مواد غذایی سفت و چسبنده خودداری کنید.
  • از خدمات پاکسازی دهان و معاینه دندان در طول دوره های 6 ماهه استفاده کنید.
  • عادت دندان قروچه را کنترل کرده و در صورت لزوم از محافظ استفاده کنید.
  • از مسواک های نرم استفاده کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

نکاتی درباره تعویض لمینت دندان

در صورت شکستن لمینت دندان ها ابتدا باید قطعات شکسته شده را از دهان خود جمع آوری کنید. اگر روکش به دندان شما متصل است باید آن را به آرامی و با احتیاط برداشته و نگه دارید. بهتر است روکش را در یک ماده نرم مانند پنبه و یا دستمال کاغذی قرار داده و آن را درون یک ظرف بگذارید. به این صورت می توانید از روکش در برابر آسیب های احتمالی محافظت کنید.

در زمان مراجعه به دندانپزشک حتما روکش شکسته شده را همراه خود داشته باشید و به پزشک خود نشان دهید. در صورتی که روکش از جای خود خارج و یا شکسته باشد، باید در اسرع وقت لمینت خود را تعویض کنید.

البته در بعضی موارد روکش ها بدون شکستن از جای خود در می آیند که این مسئله اغلب به دلیل بی توجهی در زمان کار گذاشتن آن ها رخ می دهد. در صورت بروز چنین مشکلی دندانپزشک می تواند مجددا روکش دندان جدیدی را روی دندان شما قرار دهد. همچنین دقت داشته باشید که دندانپزشک معمولا می تواند تراشه های کوچک موجود در پرسلن روکش را به وسیله کانتورینگ دندان صاف کند.

این را هم در نظر داشته باشید که روکش شکسته و یا ترک خورده قابل ترمیم نیست. یعنی آزمایشگاه دندانپزشکی مجددا باید برای شما روکش جدیدی بسازد. البته اگر خراش کوچکی روی لمینت شما ایجاد شده باشد، به سادگی قابل ترمیم است. ولی اگر تکه بزرگی از آن جدا شود، به احتمال زیاد مجبور به برداشتن آن می شوید.

مراحل انجام لمینت دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بعد از افتادن و یا شکستن لمینت دندان چه اقداماتی باید انجام داد؟

در صورت جدا شدن لمینت از دندان بهتر است آن را درون یک ظرف قرار داده و نزد دندانپزشک خود ببرید. به هیچ عنوان بدون کمک متخصص لمینت جدا شده را روی دندان خود قرار ندهید. زیرا نصب غیر حرفه ای آن بر روی دندان باعث شکستن سایر روکش های سرامیکی و آسیب دیدن دندان هایتان می شود.

در نتیجه توصیه می کنیم این کار را بر عهده یک متخصص ماهر بگذارید تا با بکارگیری مواد مرغوب مجددا لمینت را بر روی دندانتان نصب کند.

بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

ترومای دندان

دلایل تیر کشیدن دندان

دلایل آسیب دیدن لمینت های دندانی

Leave a Comment