تاثیر فلوراید بر کامپوزیت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان | دکتر ندا مکانیک

بررسی تاثیر فلوراید بر کامپوزیت دندان

در ادامه این مطلب سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان تاثیر فلوراید بر کامپوزیت دندان را مورد بررسی قرار می دهیم. همه ما در رابطه با فواید استفاده از فلوراید برای سلامت و افزایش طول عمر دندان‌ها، شنیده‌ایم. فلوراید یک مادۀ معدنی کاملاً مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و تجمع باکتری‌ها روی سطح دندان‌هست. زمانی که شما مواد مضر مثل نوشیدنی‌های کافئین دار یا مواد حاوی شیرینی و قند مصرف می‌کنید، نوعی مادۀ اسیدی روی سطح دندان آزاد می‌شود که باعث ایجاد پوسیدگی شده و در دراز مدت ممکن است به دندان آسیب بزند.

بسیاری از مشکلات دندانی مثل ایجاد حفره در دندان یا شکستگی دندان‌ها به همین دلیل ایجاد می‌شود. معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند از فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده شود. بنابراین این مادۀ معدنی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کامپوزیت دندان، مناسب است و پیشنهاد می‌شود به صورت مداوم، مورد استفاده قرار بگیرد. کامپوزیت نیز مانند دندان طبیعی به عوامل ایجاد پوسیدگی، حساس است و خیلی زود ممکن است. به علت تجمع باکتری‌ها، دچار شکستگی شود. با کمک خمیردندان‌های حاوی فلوراید، می‌توان از ایجاد این پوسیدگی جلوگیری کرد.

مزایا و عوارض فلوراید درمانی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

اثر دهانشویه های حاوی فلوراید بر تغییر رنگ کامپوزیت دندان

در مطالعه ای با عنوان”بررسی اثر دهانشویه های حاوی سدیم فلوراید بر ثبات رنگ ترمیم های کامپوزیتی” که در مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتشار یافته است. به بررسی اثر دهان شویه های حاوی فلوراید بر تغییر خصوصیت رنگ ترمیم های انجام شده با کامپوزیت پرداخته شده است. در این مطالعه از اسپکتروفوتومتری و سیستم CIELab استفاده شده است( سیستم CIELab برای بررسی و تعیین تغییرات اندک در رنگ مزایایی مانند قابلیت تکرار، حساسیت و عینی بودن را داراست)، رنگ ثانویه نمونه ها پس از مواجهه، با استفاده از همان دستگاه اسپکتروشیدی که قبل از مواجه رنگ استفاده شده بود، بررسی گردید. یافته های این مطالعه نشان می دهد که نوع کامپوزیت هیچ تآثیری بر میزان تغییر رنگ نداشته است و نیز ارتباط معنی داری بین نوع ماده حاوی فلوراید و میزان تغییر رنگ وجود ندارد.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان

براساس نتایج این پژوهش، دو نوع دهانشویه ی مختلف در تغییر رنگ ترمیم های دو نوع کامپوزیت متفاوت بررسی شدند. که هیچ کدام از دهان شویه ها باعث تغییررنگ قابل درک کلینیکی در کامپوزیت ها نشدند و هیچ تفاوت معنی داری بین دو نوع کامپوزیت میکروفیلد و کامپوزیت نانو هیبرید از نظر رنگ پذیری در اثر مواجه با دهانشویه ها وجود نداشت. هم چنین نتایج این تحقیق نشان می دهد که از نظر تغییر رنگ در ترمیم های انجام شده با کامپوزیت، بین دهانشویه های با غلظت متفاوت فلوراید، تفاوتی وجود ندارد. همچنین از نظر نویسندگان مقاله، ممکن است فاکتورهایی مانند تنوع غذاها و بزاق باعث ایجاد و تشدید تغییر رنگ در کامپوزیت دندان شود.

در میان عوامل ذکر شده، بزاق دهان میتواند با رقیق سازی یا خنثی کردن pH محلولهای دهانشویه و در نتیجه کاهش نرم شدگی ماتریکس رزینی، تشکیل پلیکل بر سطح ترمیمهای کامپوزیتی و در نتیجه اثر محافظتی بر آنها باعث کاهش تغییر رنگ در ترمیم های انجام شده با کامپوزیت دندان شود. شایان ذکر است که مطالعات بیشتری برای تعیین اثر محلولهای دهانشویه و خمیردندانها بر تغییر رنگ کامپوزیت ها لازم می باشد.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

اقداماتی برای مکیدن انگشت شست توسط کودک

افزایش سلامت دندان و بهبود باروری

درمان عفونت لثه پس از کامپوزیت دندان

Leave a Comment