رفع سیاهی دندان و لکه های تیره | بهترین ایمپلنت اصفهان

روشهای رفع سیاهی دندان و لکه های تیره

اگر به دنبال درمان و رفع سیاهی دندان و لکه های تیره خود هستید در این مطلب از سایت دکتر ندا مکانیک متخصص ایمپلنت اصفهان اول با عامل به وجود آورنده این سیاه شدگی آشنا می شوید و با توجه به علت آن درمان مناسب را انتخاب کنید.

تارتار علت سیاه شدن دندان

اگر تارتارها باعث سیاه شدن دندان ها باشند برای رفع آنها حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. چون این پلاک های سفت شدند و به راحتی و با درمان های خانگی رفع نمی شوند. دندانپزشک با استفاده از مواد و ابزارهای جرمگیری، آن ها را می تراشد و از بین می برد و و بعد از آن دندان های شما مثل سابق سفید خواهند شد.

ضربه عامل سیاهی دندان ضربه باشد

اگر دندان‌های شما در اثر ضربه سیاه شوند، باید بگویم که به احتمال زیاد بافت خونی و عصب دندان شما آسیب دیدند. متاسفانه این رنگ دائمی است و با گذشت زمان به حالت اول برنمی گردد. در چنین شرایطی، بهترین گزینه استفاده از روکش های کامپوزیتی یا لمینتی است. البته بعد از ضربه خوردن، دندان به یکباره سیاه نمی شود. به همین دلیل اگر در اثر وارد شدن ضربه به دندان، شاهد خونریزی در بخشی از لثه خود بودید. بهتر است پیش از سیاه شدن دندان حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی : درمان دندان های کج شده

تغذیه نادرست عامل تغییر رنگ دندان ها

شما باید تا حد ممکن مصرف این مواد را در برنامه غذایی تان کم کنید. و عادات جدیدی برای تغذیه خود در نظر بگیرید. مثلا به جای چای سیاه، چای سبز بنوشید. به جای نوشابه، آبمیوه های طبیعی بخورید. مصرف قهوه را به حداقل برسانید. و بعد از مصرف این گونه مواد حتما دندان های خود را مسواک بزنید و همچنین برای رفع تغییر رنگ دندان ها با چنین زمینه هایی، می‌توانید از کیت های سفید کننده دندان ها در خانه استفاده نمایید.

عوامل خطرزا در پوسیدگی دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

پوسیدگی دندان علت سیاه شدن آن

در این مورد سه درجه پوسیدگی دندان وجود دارد که برای رفع هر کدام راه حل جداگانه ای وجود دارد

  1. اگر پوسیدگی دندان شما سطحی و تنها در یک نقطه باشد، دندانپزشک می‌تواند این ناحیه را برداشته و دندان شما را ترمیم کند.
  2. اگر پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان شما عمیق شده و به لایه دوم دندان رسیده باشد. در این صورت دندانپزشک بخش پوسیده دندان شما را برداشته و تاج جدیدی روی دندان شما می گذارد.
  3. اما اگر آنقدر پوسیدگی زیاد است که دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان شما‌ شود شما باید برای جایگزین کردن دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان سریعتر اقدام کنید. چون خالی ماندن جای دندان باعث تحلیل استخوان فک و آسیب به دندان های مجاور می شود.

مصرف دارو علت سیاه شدن دندان

برای اینکه قطره آهن دندان کودکتان را سیاه نکند حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  1. به هیچ عنوان نیم ساعت قبل و نیم ساعت بعد از مصرف قطره آهن، به کودک خود آبمیوه های اسیدی مثل آب مرکبات و آب گوجه فرنگی ندهید.
  2. بلافاصله بعد از مصرف قطره آهن به کودک یا نوزاد آب بدهید.
  3. هم قبل از مصرف قطره آهن و هم بعد از مصرف آن با مسواک مخصوص کودکان، دندان آنها را تمیز کنید. (وقتی دندان های کودک تمیز باشند جرم های قطره آهن روی پلاک های میکروبی سطح دندان کودک نمی نشیند و دندان او را سیاه نمی کند).
  4. قطره آهن را در حلق کودک بچکانید و آن را در ابتدای دهان یا روی زبان کودک نریزید.
  5. هرگز قطره آهن را بخاطر راحت تر خوردن با ماده دیگر ترکیب نکنید.

حالا اگر دندان کودک سیاه شد چاره چیست؟ در این موارد توصیه می شود تا سن ۲-۳ سالگی کودک صبر کنید. بعدا به دندانپزشک کودک مراجعه کنید تا قبل از پوسیده شدن دندان، با برس های مخصوص سیاهی دندان او را برطرف کند.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین ایمپلنت اصفهان

مصرف دخانیات علت سیاه شدن دندان

اولین و بهترین راه حلی که هر دندانپزشکی در این شرایط به شما می دهد این است که سیگار و قلیان را کنار بگذارید. اگر هم جزو آن سیگاری هایی هستید که اصلا فکر ترک کردن سیگار را هم نمیکنید حداقل برای سلامت خودتان هم که شده مرتب مسواک بزنید و هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید و در صورت نیاز دندان هایتان را جرمگیری کنید.

اگر حتی این کار هم برایتان سخت است لااقل به داروخانه بروید و کیت های سفید کننده دندان در خانه را تهیه کنید. البته این مورد زمانی جواب میدهد که تغییر رنگ ایجاد شده در دندان شما شدید نشده باشد و در مراحل اولیه تغییر رنگ و تیرگی باشید.

اگر این موارد را رعایت نکنید ممکن است چند سال بعد دندان های خود را از دست بدهید و آن وقت باید هزینه های ایمپلنت دندان و کاشت دندان را متحمل شوید.

توجه: تیرگی و سیاهی فقط در دندان به وجود نمی آید، بلکه ممکن است در لثه هم ایجاد شود. اگر در لثه خود دچار تیرگی و سیاهی شدید و دردی هم در آن قسمت حس کردید، قطعا در اسرع وقت باید به بهترین دندانپزشک مراجعه کنید و جهت جلوگیری از اتفاقات بدتی مانند پیوند لثه، روند درمان خود را دنبال کنید.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


بیشتر بخوانیم:

انواع ایمپلنت بر اساس کشور سازنده

ایمپلنت ها بر اساس نوع جراحی

علل وجود دیپ بایت

Leave a Comment