روکش دندان کودکان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی مراحل روکش دندان کودکان

برخلاف روکش دندان بزرگسالان، انجام روکش دندان برای کودکان معمولا در یک جلسه انجام می‌شود. در این مطلب از سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان قصد داریم مراحل روکش دندان کودکان را بررسی کنیم. در این یک جلسه چنین مراحلی طی می‌شود:

آماده کردن کودک

ابتدا دندانپزشک لثه‌ها و گونه اطراف دندان مدنظر را با یک ژل مخصوص بی‌حس می‌کند. وقتی ژل اثر کرد، متخصص یک بی‌حسی موضعی را هم تزریق می‌کند تا کودک دیگر هیچ‌چیز را حس نکند. اگر کودک اصلا نتواند با آمپول بی‌حسی ارتباط برقرار کند، برخی کلینیک‌ها و متخصصان ممکن است از روش‌های دیگری برای آرام کردن کودک استفاده کنند. منظور چنین روش‌هایی است:

  • گاز خنده؛ که از طریق یک ماسک کوچک روی بینی وارد بدن کودک می‌شود. چون این روش به تنفس کودک از طریق بینی احتیاج دارد، برای کودکان مبتلا به گرفتکی بینی مناسب نیست.
  • آرام‌بخش؛ اگر کودک به هردلیلی نتواند ماسک اکسید نیتروژن (همان گاز خنده) را تحمل کند یا به شدت بی‌قراری کند، ممکن است متخصص داروهای آرام‌بخش ملایم به صورت شربت یا قرص را تجویز کند. در موارد خیلی نادر (مثلا زمانی که باید چندین دندان را ترمیم کرد) ممکن است داروی آرام‌بخش به صورت وریدی تزریق شود.
آماده‌سازی دندان

سپس دندانپزشک محافظی به نام دم دهانی را در دهان کودک قرار می‌دهد، و آن را روی دندان محکم می‌کند. این محافظ که معمولا از جنس لاتکس است، دندان آسیب‌دیده را ایزوله می‌کند. این محافظ نقشی حیاتی را در روند نصب روکش دندان کودکان ایفا می‌کند:

  • از گونه‌ها، زبان و لثه‌های کودک محافظت می‌کند. در طول جلسه دندان را خشک نگه می‌دارد (که برای موفقیت‌آمیز بودن نصب روکش حیاتی است)، به افزایش احساس امنیت کودک کمک می‌کند و …
  • در ادامه دندانپزشک بافت(های) پوسیده را با مته می‌تراشد، ضمن برداشتن بافت پوسیده، متخصص آن را طوری شکل می‌دهد که سطحی برای قرار گرفتن درست و محکم روکش دندان شیری ایجاد شود.
بررسی ایمپلنت دندان برای کودکان | بهترین ایمپلنت اصفهان
 آماده‌سازی روکش دندان کودک

در نهایت (هنگامی که شما و دندانپزشک و البته کودک‌تان! به توافق رسیدید که کدام روکش مناسب است) روکش روی پایه قرار می‌گیرد. البته با توجه به نوع تاجی که انتخاب می‌کنید، مرحله آخر ممکن است متفاوت باشد. اگر روکش فلزی دندان شیری را انتخاب کرده باشید (که گفتیم پیش‌ساخته هستند)، دندانپزشک بهترین اندازه را متناسب با دندان انتخاب می‌کند. سپس آن را صیقلی کرده، با ماده مخصوص آن را تا حدی پر می‌کند، و روکش را روی دندان قرار می‌دهد. در آخر نیز مواد اضافی پاک شده و دهان کودک شستشو داده می‌شود.

برای روکش‌های دیگر اما، دندانپزشک با استفاده از خمیر قالب‌گیری یا اسکنر دیجیتال، قالب دندان آماده‌شده را می‌گیرد؛ آن را به لابراتور می‌فرستد تا روکش دندان کودک ساخته شود. در این حالت دندانپزشک رنگی مشابه رنگ دندان‌های مجاور را هم مشخص کرده و در نمونه ذکر می‌کند.
چون کودک شما باید چندروز صبر کند تا روکش در آزمایشگاه آماده شود، یک روکش موقت برای پوشاندن و محافظت از دندان آماده شده و روی دندان قرار داده می‌شود.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

 نصب تاج دائمی

در ویزیت دوم، روکش دندان شیری کودک نصب می‌شود. در این مرحله هم از یک بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن دندان و بافت لثه اطراف آن استفاده می‌کند تا کار نصب روکش بدون درد و سریعا انجام شود.

بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

ایمپلنت ساب پروستئال

روش های درمان بی دندانی

بررسی انواع ایمپلنت های دندانی

Leave a Comment