ضرورت انجام روکش دندان کودکان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی ضرورت انجام روکش دندان کودکان

در این نوشته از سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان ضرورت انجام روکش دندان کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم. روکش دندان شیری سرمایه‌گذاری‌ای برای سلامت فرزند شماست. همانطور که فک‌های کودک‌تان رشد می‌کند، فضاهای خالی دندان‌هایی که به دلیل پوسیدگی یا آسیب زودتر از موعد کشیده شده‌اند، می‌توانند در آینده منجر به مشکلات شدید دندانی شوند.

اگر دندان‌های شیری به عنوان نمایندگان دندان‌های دائمی در جای خود نباشند و از روکش دندان کودکان هم استفاده نشود، دندان‌های باقی‌مانده با رشد استخوان فک دچار ازدحام و نامرتبی می‌شوند. موضوعی که نیاز به ارتودنسی را در سال‌های آینده به شدت افزایش می‌دهد. البته این تنها عوارض عدم استفاده از روکش دندان برای کودکان نخواهد بود. به همین خاطر، بیشتر دندانپزشکان توصیه می‎کنند که به جای کشیدن دندان اولیه، از روکش دندان شیری استفاده شود.

روکش دندان کودک چیست؟

می‌دانیم که روکش دندان کودکان، مانند روکش دندان برای بزرگسالان، پوششی به شکل خود دندان است که با هدف بازیابی شکل و عملکرد دندان به آن می‌چسبد. روکش‌ها به دلایل مختلفی در دندانپزشکی کودکان استفاده می‌شوند. از جمله پوسیدگی گسترده، شکستگی یا عدم رشد صحیح دندان شیری. منظورمان از پوسیدگی گسترده وضعیت دندانی است که دو یا چند سطح آن عمیقا پوسیده شده باشد. چنین دندانی را نمی‌توان پر کرد، چون احتمال فرو ریختن، شکستن و فرسودگی آن بسیار بالا خواهد بود.

اما روکش دندان شیری از مواد پرکردنی بادوام‌تر هستند، و معمولا تا زمانی که دندان شیری بیفتد (حدود 12 سالگی) دوام می‌آورند. زمانی هم که دندان دائمی شروع به بیرون آمدن کند، دندان شیری لق شده و همراه آن روکش هم در می‌آید و می‌افتد.

بررسی ایمپلنت دندان برای کودکان | بهترین ایمپلنت اصفهان

زمان نیاز به انجام روکش دندان برای کودکان

ترمیم دندان‌های به شدت پوسیده تنها کاری نیست که روکش دندان کودکان انجام می‌دهد. مثلا، می‌دانستید که مینای دندان شیری از مینای دندان دائمی نازک‌تر است. این یعنی پوسیدگی می‌تواند به سرعت بین دندان‌های شیری پخش شود. در چنین موقعیتی روکش دندان شیری در کودکان هم دندان پوسیده را احیاء می‌کند، هم از گسترش پوسیدگی و عفونت در دهان و بدن کمک می‌کند.

از طرف دیگر، روکش دندان کودک، علاوه بر زیبایی دندان، شکل و عملکرد دندان را بازیابی می‌کنند. و چون یکی از وظایف اصلی دندان‌های شیری حفظ فاصله برای دندان‌های دائمی و هدایت آنها به محل اصلی‌شان است، روکش‌ها می‌توانند نقش مهمی در سلامت و رشد دهان و دندان کودک ایفا کنند.

انواع روکش دندان شیری به توسعه صحیح توانایی گفتار کودک کمک زیادی می‌کنند، و برای صحیح جویدن غذا ضروری‌اند (می‌دانید که درست جویده نشدن غذا هم مسائل خاص خود را به دنبال دارد). روکش دندان برای کودکان به رشد طبیعی استخوان فک و ماهیچه‌های آن هم کمک می‌کند.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان

نکات مراقبتی بعد از نصب روکش دندان

تا زمانی که بی‌حسی (و یا تاثیر داروهای آرام‌بخش) کاملا از بین نرفته، اجازه ندهید کودک چیزی بخورد. زیرا ممکن است لب و دهان خود را گاز بگیرد اما متوجه نشود. پس از این مدت می‌توانید قول بستنی‌ای که احتمالا به او داده‌اید را عملی کنید. پس از نصب روکش دندان، کودکان معمولا تا 24 ساعت احساس ناراحتی می‌کنند که البته کاملا طبیعی است. در این مدت پالپ دندان و بافت لثه هنوز ملتهب هستند. برای تسکین درد می‌توان از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن با دوز مخصوص کودکان استفاده کرد. اما اگر درد بیشتر از 24 ساعت طول کشید، در اولین فرصت با دندانپزشک کودک تماس بگیرید.

اگر هم این مدت بدون مشکل گذشت، و بعد کودک‌ گفت که دندانش حس طبیعی‌ای ندارد (البته این هم تا حدی و برای مدتی طبیعی است) یا در گاز گرفتن و جویدن مشکل داشت، با دندانپزشک تماس بگیرید. چون ممکن است دندان برای رسیدن به بایت ایده‌آل به تنظیم بیشتری احتیاج داشته باشد. در نهایت، پس از نصب روکش دندان کودکان، حداقل دوبار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بسیار توصیه می‌شود. این هم به سلامت روکش کمک می‌کند، هم جلوی پوسیدگی احتمالی دندان‌های سالم را می‌گیرد.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


بیشتر بخوانیم:

علل درد دندان عصب کشی شده

آشنایی با کاربرد دندان های انسان

دلایل سیاه شدن دندان کودک

Leave a Comment