علل اصلی کج شدن دندان ‌های کودک | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی علل اصلی کج شدن دندان ‌های کودک

متأسفانه آمار دندانپزشکی نشان می‌دهد که تعداد کودکان مراجعه‌کننده برای انجام ارتودنسی دندان، هر سال در حال افزایش است و این نشان می‌دهد که مسأله کج شدن دندان‌های کودک تحت تأثیر عوامل مختلفی دارد که همین عوامل منجر به افزایش شیوع مشکلاتی در دهان و دندان کودکان می‌شود. در این نوشته از سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان علل اصلی کج شدن دندان ‌های کودک را مورد بررسی قرار می دهیم.

جویدن خوراکی‌های سخت

توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان در مدت زمانی که دندان‌های کودک در حال جوانه زدن هستند، خوراکی و مواد غذایی سخت به او ندهید چرا که با این کار به حرکت دندان‌ها و جابجا شدن آن‌ها دامن خواهید زد و دندان‌ها کج می‌شوند.

مسائل ارثی و ژنتیکی

اگر یکی از والدین دندان‌های کج داشته باشد و یا انحرافی در فک او مشاهده شود، به احتمال زیاد فرزندان نیز دچار چنین مشکلی می‌شوند. از طرف دیگر کوچک بودن فک که از والدین به ارث می‌رسد، به دلیل کاهش فضا برای جوانه زدن دندان‌ها، منجر به نامنظم شدن و کج شدن دندان‌ها خواهد شد.

مکیدن انگشت یا شیشه شیر

پزشکان از والدین می‌خواهند که حتی‌المقدور شیشه شیر به دست کودکان ندهند چون مکیدن شیشه شیر و حتی مکیدن انگشت‌ها، بر روی فرم استخوان فک و لثه تأثیر گذاشته و زمانی که دندان‌ها در حال جوانه زنی هستند، همین فشار به راحتی باعث جابجایی و حرکت دندان‌ها خواهد شد.

پیشگیری از بیماری های دندان در کودکان | بهترین دندانپزشک اصفهان

وارد شدن ضربه به فک

در صورتی که کودک شما ضربه محکمی از ناحیه صورت متحمل شده باشد، این موضوع باعث کج شدن دندان او می‌گردد. برای مثال کودکانی که به تازگی راه می‌افتند، اگر به دفعات زیادی از صورت به زمین بیافتند و یا اگر وسیله‌ای به صورت آن‌ها برخورد کند، به دلیل که استخوان فک و دندان‌ها همچنان نرم و سست هستند بنابراین به راحتی کج شده و نظم دندان‌ها بهم می‌ریزد.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

ضعیف بودن بنیه دندان‌ها

اگر بنیه دندان‌های کودک ضعیف باشد، نمی‌تواند با قدرت لثه را شکافته و از آن خارج شود. در نتیجه برای مدت طولانی در داخل لثه باقی می‌ماند. در این صورت کودک دچار دندان نهفته شده و فشار زیادی که دندان‌ها در داخل لثه بهم وارد می‌کنند، باعث کج شدن آن‌ها خواهد شد.

نیفتادن به موقع دندان‌های شیری

والدین باید این موضوع را در نظر بگیرند که دندان‌های شیری کودکان باید از سنین ۵ تا ۶ سالگی شروع به افتادن کرده و دندان‌های دائمی جوانه بزنند. اگر افتادن دندان‌های شیری به تاخیر افتاد، به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. شاید مشکلی وجود داشته باشد. برای مثال احتمال دارد دندان‌های دائمی در داخل فک به طور کامل شکل گرفته‌اند ولی انرژی کافی برای فشار وارد کردن به دندان‌های شیری و انداختن دندان‌های شیری را ندارند. بنابراین همچنان در داخل لثه باقی می‌مانند.

بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

کاربردهای محافظ دندان

مزایا و معایب استفاده از نایت گارد

روش های باندینگ دندان

Leave a Comment