مقایسه کامپوزیت دندان با ارتودنسی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی مقایسه کامپوزیت دندان با ارتودنسی

اگر این سوال را از هر دندانپزشکی بپرسید، نمی‌تواند در لحظه به شما پاسخ دهد. معمولا دندانپزشکان در ابتدا شرایط دهان و دندان‌های شما را بررسی می‌کنند. چرا که پاسخ به این سوال، بسته به همین شرایط می‌تواند متفاوت باشد. در این مقاله سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به مقایسه کامپوزیت دندان با ارتودنسی می پردازیم.

به عنوان مثال، اگر ناهماهنگی بین دندان‌های یک بیمار زیاد باشد. دندانپزشک مطمئنا کامپوزیت را برای ایشان پیشنهاد نخواهد کرد. چرا که این درمان صرفا برای شرایط خفیف و تا حدودی متوسط به کار گرفته می‌شود. دندانپزشک با مشاهده این گونه شرایط، مطمئنا درمان‌ ارتودنسی را بر کامپوزیت، ترجیح می‌دهد. بنابراین نمی‎توان با اطمینان گفت که کدام روش بهتر است و برتری هریک بر دیگری با توجه به نیاز و شرایط بیمار تعیین می‌گردد.

تفاوت های کامپوزیت دندان و ارتودنسی

با توجه به اینکه این دو درمان، تفاوت‌های زیادی با هم دارند، باید حتما این تفاوت‌ها را بشناسید تا شما هم بتوانید برای انتخاب طرح درمان خود، تصمیم بگیرید. این تفاوت‌ها شامل هر یک از موارد زیر می‌باشد:

هزینه درمان متفاوت

بسته به اینکه متخصص شما، کدام روش را پیشنهاد کند، هزینه درمان این دو متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، شرایط و عوامل زیادی در این هزینه دخیل خواهند بود. به عنوان مثال، شرایط دندان‌ها، نوع ناهنجاری و سن بیمار، از جمله این موارد هستند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که هزینه درمان کامپوزیت، به دلایل مختلفی، از هزینه درمان‌های ارتودنسی کمتر خواهد بود. البته، هزینه درمان‌های ارتودنسی را معمولا در یک جلسه از شما دریافت نخواهند کرد. این یعنی شما می‌توانید این هزینه را در طول دوره درمان پرداخت کنید.

طول مدت درمان

طول مدت درمان، در این دو روش متفاوت است. البته، در این مورد هم معمولا عواملی که برای هزینه‌ این دو درمان ذکر شدند، تاثیر گذار خواهند بود. اما در کل، بهتر است بدانید که مدت زمان درمان‌های ارتودنسی با توجه به شرایط بیمار، معمولا یک یا حتی چند سال هم به طول می‌انجامد. اما اگر شرایط بیمار به گونه‌ای باشد که بتوان برای وی از کامپوزیت استفاده کرد، معمولا در همان جلسه، درمان به اتمام می‌رسد.

علل افتادن کامپوزیت دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

تغییر شکل دندان

اگر دندانپزشک با شرایطی مثل شکستگی، سایش یا تغییر رنگ دندان مواجه شود، مطمئنا درمان‌های ارتودنسی را پیشنهاد نخواهد کرد. به عنوان مثال، فرض کنید که دندان شما دچار شکستگی شده است. برای درمان این روش، باید به دنبال روشی باشید که بتوان ظاهر همان دندان را تغییر داد.
اما درمان‌های ارتودنسی، تنها می‌توانند موقعیت دندان‌ها را جابه‌جا کنند. کامپوزیت با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند برای چنین شرایطی استفاده شود.

گزینه مناسب برای اصلاح ناهماهنگی دندان‌ها

ناهماهنگی دندان‌ها مشکلی نیست که بتوان آن را از ریشه با کامپوزیت درمان کرد. البته اگر قرار نباشد به صورت اصولی این نوع ناهنجاری را درمان کرد، بسته به نوع و شدت آن ممکن است بتوان از کامپوزیت نیز استفاده کرد. اما به طور کلی، درمان‌های ارتودنسی را برای چنین ناهنجاری‌هایی انتخاب می‌کنند. چرا که درمان‌های ارتودنسی با اعمال نیرو در دراز مدت، سبب برگشت دندان‌ها به موقعیت طبیعی خود خواهند شد. با توجه به شرایط اتصال دندان به بافت‌های زیرین، باید از ارتودنسی استفاده کرد تا بتوان با اعمال نیروی اندک، در طول مدت زمان مشخصی این مشکل را درمان کرد. البته ممکن است در موارد خفیف این ناهنجاری، دندانپزشک با توجه به شرایط اقتصادی و سلامت بیمار، استفاده از کامپوزیت را پیشنهاد کند.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

اولویت با کامپوزیت است یا ارتودنسی؟

اینکه اولویت با کدام یک از این دو روش درمانی باشد، بستگی به مشکل شما دارد. فرض کنید که شما با مشکل ناهماهنگی دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کرده‌اید. در چنین شرایطی، اولویت درمان برای دندانپزشک، ارتودنسی خواهد بود. اما اگر شما با مشکلی غیر از این ناهنجاری به دندانپزشک مراجعه کنید، ممکن است این اولویت‌بندی تغییر کند. به عنوان مثال، اگر دندان‌های شما دچار سایش شده باشند، نمی‌توان درمان ارتودنسی را در اولویت قرار داد؛ چرا که اصل درمان ارتودنسی، صرفا برای تغییر وضعیت دندان است، نه تغییر شکل آن. در این گونه موارد که نیاز به تغییر شکل یک یا چند دندان وجود داشته باشد، استفاده از کامپوزیت در اولویت قرار خواهد گرفت.

بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

عوامل تغییر رنگ لمینت دندان

مقایسه لمینت معمولی با لمینت کانتکت لنز و لومینیرز

روش‌های پیشگیری از تغییر رنگ لمینت دندان

۴ Thoughts to “مقایسه کامپوزیت دندان با ارتودنسی”

  1. دکتر مکانیک با بررسی ناهنجاری دندان هام ارتودنسی تجویز کردند و زیر نظر خودشون ارتودنسی کردم

    1. با تشکر از اعتماد شما، با آرزوی سلامتی

  2. برای بهم ریختگی دندان هام از خانم دکتر خواستم برام ارتودنسی داشته باشند و خیلی همیشه برای هر جلسه با حوصله برام وقت میگذاشتند

    1. با تشکر از اعتماد شما، با آرزوی سلامتی

Leave a Comment