مراقبت از ارتودنسی در طول مدت درمان | بهترین دندانپزشک اصفهان

مراقبت از ارتودنسی در طول مدت درمان

در این مقاله از سایت دکتر ندا مکانیک متخصص دندانپزشک اصفهان به نکات مراقبتی بعد از ارتودنسی میپردازیم. اقدامات مربوط به مراقبت از ارتودنسی در طول مدت درمان به طور کلی شامل موارد زیر است:

مراقبت از دندان ارتودنسی، با مسواک مخصوص

از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهایی که باید انجام دهید. مسواک زدن مرتب و روزی ۳ بار است. بعضی از افراد تصور می‌کنند در این دوره اگر مانند قبل، تنها یک‌بار مسواک میزدند. کافی است و نیازی به بالا بردن تعداد دفعات مسواک زدن نیست. این تصور کاملا اشتباه است و شما با داشتن ارتودنسی باید روزی ۳ بار مسواک بزنید. و مدت مسواک زدن را نیز باید در این دوره طولانی‌تر نمایید. و با دقت بیشتری به این کار بپردازید. زیرا در این دوره شما دو سطح مجزا در دندان های خود دارید. سطح بیرونی دندان ها و سطح بین لثه‌ها و بریس ها، که باید تمامی این سطوح را با زاویه دادن به مسواک خود به خوبی تمیز نمایید و از سطح داخلی دندان های خود در این دوره غافل نشوید.

از مسواک مخصوص بین دندان ها استفاده کنید

مسواک بین دندان ها، متفاوت از مسواک معمولی است. و همانطور که از اسم آن مشخص است این مسواک در سایز کوچک‌تری وجود دارد. که متناسب برای تمیز کردن بین دندان ها است. و می‌تواند به بیرون آمدن مواد غذایی مانده در بین دندان‌ها و بریس‌ها به شما کمک نماید. این مسواک به دلیل کوچک بودن سایز آن می‌تواند بسیار بهتر و بین دندان ها را تمیز نماید به همین دلیل لازم است که به غیر از مسواک معمولی از این مسواک نیز در این دوره استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی : ایمپلنت فوری دندان

مراقب غذاهایی مصرفی خود باشید

در این دوره باید بیشتر از هر دوره دیگر به رژیم غذایی خود و آنچه که قرار است با دندان‌های خود آن را خورد کنید؛ باشید. به این منظور که هرگز نباید از مواد غذایی که به احتمال زیاد بین دندان ها بماند استفاده نمایید. (ممکن است باعث تغییر جهت و ایجاد فاصله بین دندان ها شود) و یا از مواد غذایی که دارای قند زیاد هستند. و می‌توانند به دندان‌های شما آسیب برسانند و باعث خرابی آن ها شوند. دقت نمایید که استفاده از مواد غذایی مانند؛ نوشابه، شیرینی، شیرین بیان، آدامس و مشابه این مواد، را باید قطع نمایید.

همچنین مواد خوراکی سفت مانند آجیل ها و یا گاز زدن یخ و یا هر ماده خوراکی دیگر که بیش از حد سفت است میتواند به بریس ها و براکت ها آسیب برساند. و این موضع بدین معنا است که شما در این صورت نمی‌توانید نتیجه مطلوب را از ارتودنسی دندان های خود بگیرید.

هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین نخ دندان باشد

همه ما به خوبی این روزها با اهمیت استفاده از نخ دندان آشنا هستیم. و می‌دانیم که مسواک هیچ گاه نمی‌تواند کار نخ دندان را برای دندان‌های ما انجام دهد. زیرا با کشیدن نخ دندان می‌توان قسمت‌های غیر قابل دسترس هستند. و با مسواک تمیز نمی‌شوند را تمیز کرد. بدون کشیدن نخ دندان در این دوره باعث می‌شود که مواد غذایی که با مسواک از بین دندان‌ها و پلاک‌ها خارج نشده اند. باقی مانده و سفت می‌شوند و باعث خرابی و پوسیدگی دندان ها شود. پس هرگز از نخ دندان بعد از مصرف هر وعده غذایی غافل نشوید.

مزایای ارتودنسی دیمون | بهترین دندانپزشک اصفهان

اهمیت استفاده از دهان شویه

استفاده از دهان شویه را بسیاری از افراد کاری اضافی و بیهوده میدانند. اما باید بدانید که دهان شویه می‌تواند باعث کاهش التهابات لثه، هنگام داشتن ارتودنسی شود. این التهابات در بعضی از افراد زیاد هستند و موجب آزار فرد می‌شود. در این صورت می‌توانید از دهان شویه برای کاهش این التهابات و جلوگیری از عفونت های لثه استفاده نمایید. همچنین دهان شویه از آفت ها و زخم‌های کوچکی که ممکن است در دهان شما ایجاد شود. جلوگیری می‌کند، پس هرگز استفاده از دهان شویه را متوقف نکنید.

چکاپ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشکی

شما باید در این دوران به صورت مرتب به متخصص ارتودنسی خود مراجعه نمایید. و چکاپ دندان را فراموش نکنید. همه افراد در ابتدای ارتودنسی خود به طور مرتب و دقیق به مطب مراجعه می‌نمایند. اما بعد از گذشت مدتی این کار را ترک می‌کنند. باید بدانید بررسی و تنظیم بریس ها و یا در صورت لزوم تعویض آن ها توسط متخصص ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است و بی توجهی به این موضوع می‌تواند تمامی هزینه‌ها و وقتی که شما برای ارتودنسی خود صرف کردید را هدر دهد و شما در پایان کار نتیجه مطلوب را دریافت نکنید.

مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

آن چیزی که بسیار اهمیت دارد. داشتن دوره ارتودنسی سالم و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان در این دوره است. شما باید بدانید که چگونه از دهان و دندان های خود، به خوبی در این دوره حساس مراقبت کنید تا دچار پوسیدگی و یا بوی دهان نشوید و بتوانید با سلامت کامل این دوره حساس را بگذرانید. علاوه بر آن از زیبایی دندان‌ها از سلامت آن ها هم با رعایت اصول بهداشتی و مراقبت های بعد از ارتودنسی نیز به مدت طولانی تر لذت ببرید.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان

مراقبت های ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان شما در زمان گذاشتن ارتودنسی بسیار با اهمیت تر می‌شود زیرا به دندان‌های شما بریس‌های ارتودنسی اضافه شده که میزان احتمال ماندن مواد غذایی و در احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. پس باید در این دوره حساس بسیار به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید. در غیر این صورت هم دوره درمان شما طولانی‌تر خواهد شد. و هم باید مرتبا به متخصصین ارتودنسی مراجعه کنید. شما با گذراندن این دوره می‌خواهید دندان های بهتر و مرتب‌تری داشته باشید. و قطعا هیچکس دوست ندارد بعد از اتمام این دوره با مشکل دیگری مانند پوسیدگی دندان‌ها، که قطعا درد بیشتری به همراه خواهد داشت روبرو شود.

مراقبت از ارتودنسی در روز های ابتدایی

در روز های ابتدایی شروع درمان ارتودنسی احساس درد زیاد نیست. اما به دلیل وجود بریس ها ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید. و در صورت بروز درد هم می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • دهان خود را با محلول آب و نمک شستشو دهید.
  • از دارو های مسکن استفاده کنید.
  • موم یا سیلیکون ها نیز در کاهش درد موثرند که روی بریس ها نصب می شوند.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


بیشتر بخوانیم:

مزیت ها و معایب انواع بریج دندان

تفاوت بریج با ایمپلنت و روکش دندان

انواع ارتودنسی لینگوال

Leave a Comment