بررسی معایب و عوارض لمینت دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

عوارض لمینت دندان چیست؟

قصد داریم تا در این مطلب سایت دکتر ندا مکانیک متخصص ایمپلنت اصفهان به بررسی معایب و عوارض لمینت دندان بپردازیم.

معایب و عوارض لمینت دندان

حال که برای قرار دادن روکش لمینت بر روی دندان‌های خود توسط دندان‌پزشک آماده هستید، باید بدانید که هنوز هم ممکن است بعد از انجام آن ممکن است هرگونه عوارض جانبی یا خطراتی را در پیش رو داشته باشید. تمام آنچه شما نیاز دارید این است که در طول انجام کار آرام باشید و اقدامات مراقبتی روزانه را پس از قرار دادن ونیرها انجام دهید. لمینت دندان از پوسته‌هایی از جنس پروسلن ساخته می‌شوند که یک روش بسیار ایمن و مؤثر برای بهبود ظاهر دندان‌ها است. این روکش‌ها هر نوع نقص یا عیب ظاهری در دندان‌ها را از جمله لکه، نامرتبی، لب پریدگی یا ترک‌خوردگی پنهان می‌کنند. پس از قرارگیری موفقیت آمیز این روکش‌ها، به محض چسبیدن به دندان‌های شما، باید مراقبت و نگهداری از روکش‌های لمینت را به دقت انجام دهید زیرا خرابی آن ممکن است برخی از خطرات و عوارض جانبی را برایتان به همراه داشته باشد.

مطلب پیشنهادی : نحوه انجام لمینت سرامیکی دندان

عوارض جانبی احتمالی لمینت دندان عبارت‌اند از:

آسیب دیدن روکش لمینت

برخی از افراد به دلیل عادت‌های دهانی که دارند ممکن است کاندیداهای خوبی برای لمینت دندان نباشند. به طور مثال، افرادی که دندان‌های خود را روی هم می‌سایند یا فشار می‌دهند (به اصطلاح دندان قروچه دارند). این عادتشان ممکن است در نهایت لمینت‌های دندان ساخته شده از جنس پرسلن را ضعیف کرده و به آن‌ها آسیب برسانند و منجر به لب پر شدن یا ترک خوردن آن‌ها شود. در صورت عادت به گاز زدن یا جویدن چیزهای سخت مانند یخ، مداد یا حتی ناخن‌های خود، روکش‌های لمینتی دندان نیز ممکن است آسیب ببینند. چنین عاداتی می‌تواند فشار زیادی به لمینت‌های دندانی وارد کند و باعث شل شدن یا افتادن کامل آن‌ها شود.

ناهماهنگی در رنگ

رنگ نهایی روکش لمینت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. سایه‌ی رنگ لمینت، رنگ دندانی که روکش روی آن قرار می‌گیرد و رنگ ماده باندینگ، همگی تعیین می‌کنند. که لمینت دندان پس از آنکه دندان‌پزشک آن را روی دندان بچسباند به چه صورت خواهد بود. اگر دندان‌پزشک به این سه عامل مهم و مؤثر توجه کافی نداشته باشد، ممکن است روکش‌های گذاشته شده با رنگ دندان‌های مجاور مطابقت نداشته باشد. برخی از لمینت های دندانی ممکن است به دلیل مسائلی مانند وجود رطوبت هنگام مهر و موم کردن (سیل کردن) روکش، دچار تغییر رنگ یا ایجاد لکه‌هایی در لبه‌های آن شوند. متأسفانه، دندان‌پزشکان نمی‌توانند رنگ روکش‌های دندان را پس از اتصال آن‌ها بر روی دندان تغییر دهند یا اصلاح کنند.

نحوه انجام لمینت سرامیکی دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

مسائل مربوط به جایگذاری درست

هنگامی که دندان‌پزشکان روکش‌های لمینتی را به درستی بر روی دندان قرار ندهند. مشکلاتی مانند لب پر شدن و یا پوسیدگی در خارج از لبه‌های روکش ممکن است برای دندان‌هایتان ایجاد شود. سایر مشکلات مربوط به محل قرارگیری نادرست روکش‌ها شامل بیش از حد آویزان و بلند بودن لمینت یا لبه‌دار شدن این روکش‌ها نسبت به دندان‌ها است که می‌تواند باعث شود نخ دندان در لبه‌های آن گیر کند، بهداشت دهان و دندان توصیه شده را با مشکل مواجه کرده و سبب تحریک لثه شود. کنار هم قرار دادن خیلی دقیق حاشیه روکش‌ها روی لبه‌ی دندان نیز می‌تواند بجای ترمیم کردن، باعث لب پریدگی روکش‌ها شود. در حالی که برداشتن مقدار بسیار کمی از سطح خارجی دندان‌ها باعث می‌شود که روکش‌های قرار داده شده حجیم یا درشت به نظر برسند.

حساس شدن دندان‌ها

برای قرار دادن روکش لیمنت بر روی دندان، نیاز است که دندان‌پزشک مقداری از سطح مینای دندان را بتراشد. در نتیجه، ممکن است دندان‌ها بعد از این کار حساس شوند و این باعث می‌شود تا هنگامی که خوراکی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم می‌خورید، درد و ناراحتی در دندان‌ها احساس کنید. اگر دندان‌پزشک مقدار زیادی از سطح دندانتان را بتراشد، ممکن است در نهایت پالپ داخل دندان از بین برود. اگر دندانپزشکی برای قرار دادن لمینت دندان مجبور شود قسمت قابل توجهی از دندان را بر دارد، شاید نیاز باشد که برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، به جای لمینت، روکش تاج دندان بر روی دندانتان قرار دهد.

 

ورم کردن لثه‌ها در اطراف روکش‌ها

اگر لمینت های دندان خیلی ضخیم یا عمیق در خط لثه قرار گرفته باشند، این باعث تحریک و تورم بیشتر در بافت لثه شما می‌شود. وقتی لثه‌ها پس از قرار دادن لمینت دندان متورم و تحریک می‌شوند، عمدتاً به دلیل طراحی نامناسب لمینت و قرار دادن آن‌ها به روشی نادرست ایجاد می‌شود. در این شرایط، شما می‌توانید دوباره به دندان‌پزشک خود قرار مراجعه کنید و هرگز سعی نکنید که لمینت ها را خودتان بردارید زیرا دوباره باعث تحریک بیشتر می‌شود.

دکتر ندا مکانیک را در اینستاگرام دنبال کنید

مشکلات لثه به خاطر لمینت دندان

سازگار شدن بافت‌های لثه با روکش‌هایی که اخیراً بر روی دندان‌ها قرار داده شده زمان می‌برد. بعد از لمینت کردن دندان‌ها، احتمالاً التهاب جزئی یا ناراحتی در لثه وجود خواهد داشت. در این مدت، احتمال ابتلا به تروما بیشتر است زیرا این روش نیاز به برداشتن برخی از مینای دندان دارد تا روکش‌ها به درستی در محل خود قرار گیرند. حتی ممکن است پالپ دندان نیز تحت تأثیر قرار گیرد که این امر نیز منجر به بروز مشکل حساسیت دندانی می‌شود.

اگر شما مایل به انجام لمینت دندان به روشی عالی و بدون عیب هستید. باید به دنبال دندانپزشکی باشید که به شما اطمینان دهد که هیچ خطر عوارض جانبی برایتان ایجاد می‌شود. و بهتر است با متخصصانی که می‌توانند خدمات استثنایی در این زمینه ارائه دهند کار کنید و در نتیجه خطر بروز بیماری‌های دندان و لثه برای شما کمتر می‌شود.

بهترین ایمپلنت اصفهان در دکتر آف


بیشتر بخوانیم:

عوامل و علائم عفونت بعد از روکش دندان

عوامل بروز درد دندان پس از درمان ریشه

مزایا و خطرات لمینت سرامیکی دندان

Leave a Comment