روش های ترمیم دندان خُرد یا شکسته شده | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی روش های ترمیم دندان خُرد یا شکسته شده

شما وقتی می بینید که چیزی سخت در دهان وجود دارد که ذوب یا حل نمی شود. یخ یا یک تکه آب نبات سخت را با آن خُرد می کنید. شما یک احساس بیمارگونه پیدا می کنید وقتی که می فهمید این احساس از چه چیزی نشات می گیرد. بله ، یک تکه دندان شکسته. در ادامه این مطلب از سایت دکتر ندا مکانیک متخصص ایمپلنت اصفهان به بررسی روش های ترمیم دندان خُرد یا شکسته شده خواهیم پرداخت.

اگرچه مینایی که دندانهای شما را پوشانده است سخت ترین و معدنی ترین بافت در بدن است اما قدرت آن محدودیت هایی دارد. افتادن ، ضربه زدن به صورت یا گاز گرفتن چیزی سخت – به خصوص اگر دندان از قبل پوسیدگی داشته باشد – می تواند باعث خُرد یا شکسته شدن دندان شود. اگر فهمیدید که دندانتان را شکسته اید یا خُرد کرده اید ، وحشت نکنید. موارد زیادی وجود دارد که دندانپزشک شما برای رفع این مشکل می تواند آنها را انجام دهد.

نحوه مراقبت از یک دندان خُرد یا شکسته شده

اگر دندان شما خُرد ، شکسته شده یا تَرک برداشته است. در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در غیر این صورت ، دندان شما می تواند بیشتر آسیب دیده یا عفونی شود ، و این امراحتمالاً باعث می شود دندان شما از دست برود.

  • اگر دندان شما درد می کند ، استامینوفن یا یکی دیگر از مُسکن های بدون نسخه را مصرف کنید. دهان خود را با آب نمک بشویید.
  • اگر شکستگی دندانتان باعث ایجاد لبه تیز یا لبه ای ناهموار بر روی آن شده است ، آن را با یک تکه پارافین مومی یا آدامس بدون قند بپوشانید تا از بریدن زبان یا قسمت داخلی لب یا گونه خود جلوگیری کنید.
  • اگر باید در آن لحظه غذا بخورید ، غذاهای نرم بخورید و از گاز زدن با دندان شکسته پرهیز کنید.

مطلب پیشنهادی : مقایسه تاج دندان موقت با دائمی

درمان دندان شکسته یا خُرد شده بستگی به میزان آسیب دیدگی آن دارد. اگر فقط یک قطعه کوچک از مینای آن شکسته شود ، ترمیم معمولاً می تواند به سادگی در یک جلسه با دندانپزشک انجام شود. اگر دندان که به طور بدی آسیب دیده یا شکسته شده باشد ممکن است فرآیند هایی طولانی تر و پر هزینه تر را شامل شود. در اینجا روش هایی وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند دندان شکسته یا خُرد شده ی شما را ترمیم کند.

روش های درمانی حفره خشک ( درای ساکت ) | بهترین ایمپلنت اصفهان

پُر کردن یا باندینگ دندان

اگر فقط یک قطعه کوچک از مینای دندان را خُرد کرده اید ، دندانپزشک شما ممکن است با پر کردن آن، آسیب را ترمیم کند. اگر ترمیم واقع در دندان جلویی باشد یا هنگام لبخند زدن دیده شود ، احتمالاً دندانپزشک شما از روشی بنام باندینگ استفاده می کند که در این روش از یک کامپوزیت رزین به رنگ دندان استفاده خواهد کرد..

باندینگ روشی ساده است که به طور معمول نیازی به بی حسی دندان ندارد. برای باندینگ دندان ، دندانپزشک ابتدا سطح دندان را با مایع یا ژل قلم زده تا آن را سفت و سخت کند و مواد باندینگ را به آن می چسابند. در مرحله بعد ، دندانپزشک ماده چسبنده ای را به دنبال رزین به رنگ دندان، بر روی آن اعمال می کند. دندانپزشک پس از شکل دادن مواد باندینگ به عنوان یک دندان طبیعی ، از نور ماوراء بنفش برای سخت شدن این مواد استفاده می کند.

ونیر دندان

اگر دندان جلویی شکسته یا خُرد شود ، یک ونیر دندان می تواند باعث شود مجدداً کامل و سالم به نظر برسد. ونیر دندان یک پوسته نازک از پرسلن به رنگ دندان یا کامپوزیت رزین است که کل قسمت جلوی دندان را می پوشاند (دقیقاً مانند ناخن مصنوعی که ناخن را می پوشاند) و با یک قسمت ضخیم تر برای جایگزینی قسمت شکسته دندان همراه است.

برای آماده سازی دندان ، دندانپزشک شما حدود 0.3 تا 1.2 میلی متر مینای دندان را از سطح آن خارج می کند. در مرحله بعدی دندانپزشک تصویری از دندان را به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می کند و در آزمایشگاه ونیر ایجاد می شود. هنگامی که ونیر آماده است ، معمولاً یک یا دو هفته بعد ، برای قرار دادن آن باید به مطب دندانپزشک برگردید. برای قرار دادن ونیر ، ابتدا دندانپزشک شما سطح دندان را با مایعی مخصوص قلم می زند تا آن را سفت کند. سپس دندانپزشک چسب مخصوصی را به ونیر اعمال می کند و ونیر را روی دندان آماده قرار می دهد. پس از قرار گرفتن ونیر ، دندانپزشک شما از نور ویژه ای برای فعال کردن مواد شیمیایی موجود در چسب استفاده می کند تا سریع تر سخت شود.

روکش یا تاج دندان

اگر یک قطعه بزرگ از دندان جدا شود یا دندان پوسیدگی زیادی داشته باشد ، دندانپزشک ممکن است قسمتی از دندان که باقی مانده را خُرد کرده یا آنرا جدا کند و آن را با تاج یا همان روکش به شکل دندان ، که برای محافظت از دندان و بهبود ظاهر آن ساخته شده ، بپوشاند. تاج های دائمی را می توان از فلز ، پرسلن ذوب شده در فلز ، تمام رزین یا تمام سرامیک ساخت. انواع مختلف مواد، فواید مختلفی نیز دارند. تاج های تمام فلزی قوی ترین هستند. تاج های پرسلنی و رزینی را می توان ساخت تا تقریباً با دندان اصلی یکسان و یک رنگ شوند.

اگر تمام قسمت بالای دندان از بین برود اما ریشه هنوز دست نخورده باشد ، دندانپزشک یا یک اندودنتیست ( دندانپزشک متخصص در کانال های ریشه دندان ) ممکن است درمان ریشه یا روت کانال تراپی را انجام داده و یک پین را در کانال قرار دهد و سپس به اندازه ی کافی ساختار تاج را بر روی آن بسازد، تا یک تاج به صورت کامل ساخته شود. بعداً ، دندانپزشک می تواند تاج را روی پین متصل کرده یا ترمیم پس از حفظ تاج بر روی پین را انجام دهد.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک متخصص ایمپلنت اصفهان

روت کانال تراپی

اگر خُرد شدگی یا شکستگی دندان به اندازه کافی بزرگ باشد که بتواند پالپ یا مغز دندان را در معرض دید قرار دهد، باکتری های موجود در دهان می توانند به پالپ وارد شده و آنرا عفونی کنند. اگر دندان شما صدمه دیده است. تغییر رنگ داده ، یا به گرما حساس است ، احتمالاً پالپ آسیب دیده یا بیمار است. بافت پالپ می تواند بمیرد و اگر برداشته نشود دندان آلوده به عفونت می شود و همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، نیاز به کشیدن دارد. درمان ریشه یا روت کانال تراپی شامل خارج کردن ریشه مرده ، تمیز کردن کانال ریشه و سپس بستن آن است.

روت کانال تراپی ممکن است توسط دندانپزشکان عمومی یا متخصصانی به نام آندودنتیست انجام شود. بیشتر روشهای درمانی ریشه دردناکتر از پر کردن سوراخ شدگی دندان نیست. در بیشتر موارد ، دندان باقی مانده باید با تاج پوشیده شود تا از دندان ضعیف شده محافظت شود.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


بیشتر بخوانیم:

آشنایی با روکش دندان

تاثیر سن روی نتیجه ایمپلنت دندان

روش های درمانی حفره خشک ( درای ساکت )

Leave a Comment