روش های جایگزینی دندان از دست رفته | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی روش های جایگزینی دندان از دست رفته

همه ما احتمالاً زمانی در طول زندگی خود از دست دادن دندان به دلیل پوسیدگی یا شکستگی را تجربه می کنیم. بنابراین دانستن انواع روش های جایگزینی دندان‌های از دست رفته به ما کمک می کند هنگام از دست دادن دندان، انتخاب بهتری برای پرکردن جای خالی آن داشته باشیم. در این مطلب سایت دکتر ندا مکانیک ایمپلنت اصفهان روش های جایگزینی دندان از دست رفته را مورد بررسی قرار می دهیم.

بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان در هر فردی بسته به شرایط او ممکن است متفاوت باشد. بنابراین باید در مورد هر روش و معایب و مزایای آن و شرایط لازم برای انجام آن درمان اطلاعاتی داشته باشید تا تصمیم درستی بگیرید. در اینجا این اطلاعات در اختیار شما قرار می گیرد.

بریج ثابت بر پایه ایمپلنت

در این روش دیگر نیاز نیست به جای تک تک دندان ها ایمپلنت بکارید بلکه به جای آن، چند دندان از دست رفته را با ایمپلنت جایگزین می کنید و چند دندان دیگر را با تاج دندان مصنوعی (پونتیک) که به ایمپلنت ها متصل هستند جایگزین می کنید. این روش را می توانید برای تمامی دندان های از دست رفته یک قوس دندانی استفاده کنید. تعداد ایمپلنت دندان مورد نیاز، بسته به نوع ایمپلنت مورد استفاده و تعداد دندان هایی که باید جایگزین شوند متفاوت است.

بریج بر پایه ایمپلنت بسیار شبیه بریج ثابت معمولی است که به دندان های دو طرف وصل می‌شود. اتصال بریج به ایمپلنت با چسب یا پیچ انجام می شود. گاهی اوقات ممکن است برای سهولت در آوردن پروتز، دندانپزشک ترجیح بدهد آن را پیچ کند. سوراخ پیچ در بریج با رزین کامپوزیت همرنگ دندان پوشانده می شود بنابراین دیده نمی شود.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک میله فلزی کوچک شبیه به پیچ است که به صورتی طراحی شده است که در داخل استخوان فک قرار گرفته و با استخوان آمیخته می شود تا پایه یا ریشه محکمی برای نگه داشتن تاج دندان ایجاد نماید. از ایمپلنت دندان میتوان به عنوان پایه ای برای تاج دندان مصنوعی، بریج و یا دندان مصنوعی استفاده کرد. برای کاشت آن باید عمل جراحی صورت بگیرد.

مزیت
  • احتمال موفقیت این درمان بالای ۹۵ درصد است بنابراین یکی از موفق ترین درمان ها محسوب می شود.
  • ایمپلنت بسیار با دوام و مقاوم است.
  • ایمپلنت دندان بر خلاف روش‌های دیگر جایگزینی دندان‌های از دست رفته، نیازی به مراقبت ویژه و جداگانه ندارد بلکه همانند دندان‌های دیگرتان تنها کافیست که بهداشت دهان را درست رعایت کنید.
  • احساس راحتی ایمپلنت دندان درست همانند دندان خودتان است.
  • ایمپلنت از نظر زیبایی کاملاً طبیعی و شبیه دندان های واقعی است.
  • ایمپلنت تنها روشی است که از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می کند.
  • برای ثابت نگه داشتن اینپلنت نیازی به بهره‌ کشی از دندان های همسایه نیست و آسیبی به آنها وارد نمی شود.
  • در بلند مدت به دلیل عدم نیاز به تعویض ممکن است مقرون به صرفه تر از روشهای دیگر تمام شود.
معایب

این درمان تهاجمی تر از روش‌های دیگر است و برای انجام آن باید عمل جراحی صورت بگیرد.
دفعات نیاز به مراجعه به دندانپزشک بیشتر است و دوره درمان طولانی تر است یعنی مدت زمان بیشتری باید منتظر بمانید تا صاحب دندان شوید.
ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشید.
گرانتر از روش‌های دیگر است.

روش های مراقبت صحیح از دندان مصنوعی | بهترین ایمپلنت اصفهان

دندان مصنوعی ۴ ایمپلنتی

دندان مصنوعی چهار ایمپلنتی روشی جدیدتر برای جایگزینی همه دندان های از دست رفته یک فک محسوب می شود. در این روش پروتز دندان مصنوعی کامل فک پایین بر روی چهار ایمپلنت دندان ثابت می‌شود و برای فک بالا شش ایمپلنت استفاده می شود.

برای این درمان در فک پایین دو ایمپلنت دندان در جلوی قوس دندانی جایگذاری می شود (همان جایی که قبلاً دندانهای جلویی قرار داشتند). دو ایمپلنت دیگر در دو طرف دهان با زاویه ۴۵ درجه به سمت عقب، جایگذاری می‌شوند. سپس دندان مصنوعی یا اوردنچر که ضمایم خاصی در زیر آن تعبیه شده است، بر روی ایمپلنت ها قرار گرفته و پیچ می‌شوند.

بریج دندان

این روش راهکار بسیار متداول برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و جایگزین ارزان تری برای ترمیم هایی بر پایه ایمپلنت دندان است. بریج دندان پروتز ثابتی است که به دندانها چسبانده می شود.

این پروتز از دو روکش دندان در طرفین و یک یا چند تاج دندان مصنوعی که به آن پونتیک می‌گویند در وسط تشکیل شده است. تاج دندان مصنوعی یا پونتیک قرار است در جای خالی دندان قرار بگیرد و دو روکش دندانی که در دو طرف پروتز قرار دارد بر روی دندانهای طبیعی و سالم دو طرف جای خالی قرار میگیرد تا بتواند پونتیک را در جای خود ثابت نگه دارد. به نقش این دو روکش دندان دو طرف بریج ، اباتمنت و به دندان هایی که قرار است این روکش ها بر روی آنها چسبانده شوند دندان‌های اباتمنت گفته می شود.

بریج دندان به دندان ها چسبانده می شود بنابراین ثابت است و نمی توانید آن را در بیاورید . بریج ممکن است از سرامیک، آلیاژهای گرانبها، طلا یا ترکیبی از این مواد ساخته شود.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی معمولی خود به دو صورت ست کامل دندان مصنوعی و دندان مصنوعی پارسیل تقسیم می‌شود. کسانی که همه یا بیشتر دندانهای یک قوس دندانی (فک بالا یا پایین) را از دست داده ‌اند از دندان مصنوعی کامل و کسانی که یک یا چند دندان یک فک را از دست داده ‌اند از دندان مصنوعی پارسیل می توانند استفاده کنند.

این روش، پروتزی غیر ثابت است یعنی می توانید هر زمانی که می خواهید آن را در بیاورید و دوباره در دهان بگذارید. قاعده دندان مصنوعی از جنس اکریلیک و معمولاً صورتی رنگ (شبیه رنگ داخل دهان) است. در دندان مصنوعی پارسیل معمولاً قلابها یا گیره های فلزی در اطراف دارد که دور دندان های موجود، قلاب می شوند و به کمک آن پروتز در جای خود ثابت می‌ماند. این دندان مصنوعی کامل نیز قاعده آکریلیک صورتی رنگ دارد و روی لثه قرار می گیرد.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین ایمپلنت اصفهان

دندان مصنوعی فلیپر

دندان مصنوعی فلیپر یک دندان مصنوعی پارسیل موقتی است که برای ترمیم یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. هدف از آن پر کردن موقتی جای خالی است تا اشکالی در زیبایی لبخند و همچنین تلفظ به وجود نیاید.

بریج دندان باله دار یا مریلند

بریج باله دار یا مریلند، پروتزی است که تنها برای دندانهای جلو استفاده می شود. این پروتز به علت شکنندگی و عدم تحمل فشار فک در عقب دهان قابل استفاده نیست. بریج باله دار از یک تاج دندان (پونتیک) و دو باله در طرفین تشکیل شده است که باله ها به سطح پشتی دندانهای همسایه چسبانده می شوند و دندان پونتیک در جای خالی می نشیند.

مزایا

ارزانتر و کم تهاجمی تر از بریج معمولی یا پروتزهای بر پایه ایمپلنت است.
زیبایی را به لبخند برمی گرداند.
صحبت کردن و غذا خوردن دوباره همانند قبل می شود.
به دلیل پشتیبانی دندان، فرم لبها دوباره پر می شود.
از کج شدن و انحراف دندانهای همسایه جلوگیری می شود.

معایب

مقاومت بالایی ندارد بنابراین فقط در دندانهای جلو استفاده می شود.
گاز زدن خوراکیهای سفتی مثل هویج ممکن است باعث جدا شدن باله ها از دندانها شود که در این صورت باید دوباره چسبانده شود.
نسبتا شکننده است بنابراین به عنوان راه حل بلند مدت، مطلوب نیست.

 

بهترین ایمپلنت اصفهان در دکتر آف


بیشتر بخوانیم:

عوامل افزایش موفقیت کاشت ایمپلنت دندان

علل و عوامل بروز خونریزی در لثه

روش های صحیح مسواک زدن دندانها

Leave a Comment