عوامل تاثیرگذار بر طول عمر ایمپلنت | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی عوامل تاثیرگذار بر طول عمر ایمپلنت

همانطور که قبلاً ذکر شد ایمپلنت‌های دندانی راه‌حلی دائمی برای جایگزینی دندان هستند. بنابراین چنانچه به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید، می‌توانند یک عمر دوام داشته باشند. متوسط عمر ایمپلنت حدود 15 تا 25 سال است. در مقاله ای که امروز در سایت دکتر ندا مکانیک متخصص دندانپزشک زیبایی اصفهان  برای شما عزیزان گردآوری شده است. به بررسی عوامل تاثیرگذار بر طول عمر ایمپلنت می پردازیم.

تاجی که در بالای پایه قرار داده می‌شود در معرض خطر فرسودگی است. با گذشت زمان ممکن است نیاز به تعویض تاج باشد اما این امر تا حد زیادی به بهداشت دهان و دندان و سبک زندگی بستگی دارد.

  • برخی افراد معتقدند که مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در صورت داشتن ایمپلنت دندان ضروری نیست. اما این موضوع درست نیست.
  • بهداشت نامناسب دندان، استعمال دخانیات و جویدن مواد سخت ممکن است روی طول عمر ایمپلنت‌های دندانی تأثیر بگذارند.
  • برخی اختلالات مانند سرطان استخوان یا پوکی استخوان ممکن است طول عمر ایمپلنت را کاهش دهد. عامل خطر دیگر دیابت کنترل‌ نشده است.
  • آرتریت روماتوئید، مشکلات قلبی عروقی، اختلالات مرتبط با خونریزی و بیماری‌های مخاطی ممکن است با ایمپلنت دندان تداخل داشته باشند.
  • سرطان سر و گردن ممکن است باعث نقص استخوانی و عدم موفقیت در انجام ایمپلنت شود. اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، ممکن است لثه‌ها و استخوان‌ها به درستی بهبود نیابند.
  • اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. دندانپزشک ممکن است استفاده از روش‌های دیگر مانند بریج ثابت با پشتیبانیِ دندان، مینی ایمپلنت یا دندان‌های مصنوعی کامل یا جزئی را به شما پیشنهاد کند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

عمر ایمپلنت دندان در صورت پیوند استخوان

کمتر از 10 درصد افرادی که از ایمپلنت دندان استفاده می‌کنند به عمل پیوند استخوان با حداقل تهاجم نیاز دارند تا قدرت و تراکم استخوان فک افزایش یابد. از دست دادن تراکم استخوان فک معمولاً به علت ضربه، عفونت، بیماری یا از دست دادن دندان اتفاق می‌افتد. پیوند استخوان روشی مطلوب برای بازیابی سلامت استخوان فک است تا بتوانید از ماندگاری ایمپلنت دندان لذت ببرید.

چهار نوع مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

پیوند اتوژن:

پیوند اتوژن محبوب‌ترین روش پیوند استخوان است و شامل برداشتن پیوندهای کوچک استخوان از مفصل ران فرد متقاضی است. استخوان‌های ران غنی از مغز استخوان هستند و می‌توانند سلول‌های استخوانی زیادی را تأمین کنند.

آلوگرافت:

در این روش به جای استفاده از استخوان بدن فرد متقاضی از پیوندهای استخوانی بدن فرد دیگری استفاده می‌شود.

زنوگرافت:

پیوندهای استخوانی زنوگرافت از موجودات دیگر به غیر از انسان و معمولاً گاو است. زنوگرافت با ترکیب استخوان و آناتومی شما کاملاً سازگار است.

پیوند استخوان آلوپلاست:

در این روش به جای استفاده از عناصر طبیعی استخوان از آلوپلاست استفاده می‌شود. آلوپلاست‌ها مواد سنتزی دارای فسفات کلسیم هستند. این مواد به دو صورت قابل جذب و غیر قابل جذب وجود دارند.

عوامل تاثیرگذار بر طول عمر ایمپلنت | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

نکاتی جهت افزایش طول عمر ایمپلنت‌های دندانی

در ادامه نکاتی برای افزایش طول عمر ایمپلنت‌های دندانی و محافظت از آن‌ها ذکر شده‌اند.

مراقب روند بهبودی باشید

اولین نکته از همان ابتدا قابل تأمل است. فرآیند کاشت دندان در طی یک دوره چهار تا شش ماه بسته به نیاز بیمار و مدت زمان لازم برای بهبودی انجام می‌شود تا زمان‌بندی ایمپلنت به طور موثری صورت پذیرد. در طی این مدت تمیز نگه داشتن ناحیه و رعایت دستورالعمل‌های توصیه شده توسط دندانپزشک بسیار مهم است. مراقبت از ناحیه تا حد ممکن می‌تواند روند بهبودی را تسریع کرده و احتمال دستیابی به نتایج مثبت و موفقیت در ایمپلنت را افزایش دهد. مراقبت‌های پس از جراحیِ توصیه شده توسط دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان را در اولویت قرار دهید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

ایمپلنت‌های دندانی از بسیاری جهات از جمله حساسیت به برخی عوامل خطر مشابه دندان‌های طبیعی ما هستند. انجام مراقبت‌های مناسب دهان و دندان در خانه تفاوت زیادی در سلامت و طول عمر ایمپلنت‌های شما ایجاد می‌کند. همانند دندان‌های طبیعی استفاده از نخ دندان و مسواک زدن به میزان دو بار در روز باعث می‌شود تاج و ایمپلنت از باکتری‌های ایجاد کننده پلاک که موجب بروز بیماری لثه و آسیب می‌شوند در امان بمانند. علاوه بر مسواک زدن منظم و کشیدن نخ دندان، نکات دیگری نیز توسط دندانپزشک ارائه می‌شوند تا به شما در ارتقاء سلامت ایمپلنت، دندان‌ها و لثه‌های اطراف کمک کنند.

مراجعه منظم به دندانپزشک

علاوه بر رعایت دستورالعمل‌های مربوط به بهداشت دهان و دندان، مراجعات منظم به دندانپزشک ضروری است. معاینه دندانپزشکی و جرم‌گیری حرفه‌ای به طور معمول باید هر شش ماه یکبار انجام شوند. در طی این مدت دندانپزشک این امکان را خواهد داشت که ایمپلنت و مناطق اطراف آن را بررسی کند. حفظ این عادت سالم و پیشگیرانه باعث افزایش طول عمر و دوام پیچ‌ها و تاج‌های تیتانیوم خواهد شد. همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک موجب کاهش خطر بیماری لثه که روی طول عمر ایمپلنت تأثیر می‌گذارد، خواهد شد. برای بیمارانی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به پریودنتیت هستند مراجعه منظم به دندانپزشک توصیه می‌شود.

پرهیز از مصرف مواد غذایی مضر

نکته چهارم برای حفظ ایمپلنت‌های دندانی پرهیز از برخی غذاها و عادت‌های آسیب‌رسان است. از جویدن مواد غذایی مانند یخ، آب نبات یا مواد سختی که می‌توانند منجر به شکستن یا آسیب زدن به ایمپلنت شوند پرهیز کنید. پرهیز از دخانیات، مصرف کافئین و سایر موادی که موجب ایجاد لک روی دندان می‌شوند نیز به منظور حفظ زیبایی تاج دندان و دندان‌های طبیعی به مدت طولانی ضروری است.

دکتر ندا مکانیک را در اینستاگرام دنبال کنید

سبک زندگی سالم

افزایش طول عمر ایمپلنت با سبک زندگی سالم گره خورده است. نکته شماره پنج، داشتن انتخاب‌های مثبتی است که سلامت کلی شما را ارتقا می‌دهند و در عین حال خطر آسیب به دندان و لثه را به حداقل می‌رسانند. اگر به طور معمول دندان‌قروچه می‌کنید یا فک‌های خود را به هم فشار می‌دهید، به منظور حفظ ایمپلنت به دنبال درمان باشید. عادت نامناسب دیگری که ایمپلنت و سلامت عمومی شما را به خطر می‌اندازد کشیدن سیگار است. از آنجا که اعضای بدن در تعامل با یکدیگر عمل می‌کنند، سلامت دهان و طول عمر ایمپلنت تحت تأثیر انتخاب‌های سبک زندگی شما قرار می‌گیرند. عادات سالم مرتبط با ارتقاء سلامت عمومی را انتخاب کنید تا سلامت دهان بهبود یابد و طول عمر ایمپلنت‌ها نیز افزایش پیدا کند.

زمان مناسب جهت بررسی ایمپلنت دائمی

دندانپزشک در صورت بروز عوارض یا شکستن باید ایمپلنت دائمی را معاینه کند. اگرچه این امر غیرمعمول است اما دانستن اینکه چه زمانی باید یک چکاپ حرفه‌ای را انجام دهید موجب آسودگی خاطر شما خواهد بود. تنها در صورت لق شدن، ابتلا به عفونت یا آسیب نیاز به تعویض ایمپلنت خواهید داشت. جهت مراقبت بهینه باید هر شش ماه یکبار برای معاینه منظم و اطمینان از سالم بودن و عملکرد طبیعی ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه کنید.


مطالب پیشنهادی :

روش های پیشگیری از فلیرآپ ریشه دندان

بهترین عوامل تعیین کننده کاشت موفق دندان

نحوه درمان شکستگی ریشه دندان

بهترین دندانپزشک اصفهان در کلینیک24

Leave a Comment