لامینت (ونیر) دندان

لامینت های دندان که به آنها ونیر هم گفته می شودبه سطح های جلویی دندان وصل خواهند شد و پوسته های نازکی از جنس سرامیک هستند. ضخامت این لایه ها بین0.5 تا 0.6 میلی متر می باشد که این ضخامت 2 برابر ضخامت پوسته تخم مرغ می باشد.

در ابتدا لامینت ها برای افراد بزرگسال و به عنوان جایگزینی برای ارتودنسی مورد استفاده قرار گرفتند،چرا که این افراد دارای دندان های ناصافی بودند و راضی به تحمل درمان بلند مدت به وسیله بریس ها نبودند.لامینت گزینه بسیار عالی برای بهبود سریع دندان های جلویی می باشد تا ظاهری زیبا داشته باشند و با بی حسی بسیار کم و گاها حتی بدون بی حسی هم قابل انجام است.

کاربرد های لامینت

کاربرد اصلی لامینت برای زیبایی ظاهری دندان ها می باشد. از لامینت برای ترمیم ظاهری دندان هایی که دارای ظاهری لب پریده،بد فرم،ساییده،بد رنگ و فاصله دار اند یا کج هستند، استفاده می شود.

حال این سوال به وجود می آید که لایه ای به این نازکی از سرامیک چگونه می تواند از دندان محافظت کند و یا چگونه دچار شکستگی نمی شود؛در این باره باید گفت که سرامیک با وجود اینکه ذاتی شکننده دارد اما اگر بر روی تکیه گاهی محکم و سخت مانند دندان قرار گیرد می تواند به سطحی بسیار سفت و محکم تبدیل شود. پس با چسباندن لایه نازکی از سرامیک بر دندان ها می توان سطحی با استحکام و دوام بالاتر را به وجود آورد.به این عمل که در آن زیبا سازی سریع دندان با روکش انجام می شود اصطلاحا ارتودنسی سریع گفته میشود.

بهترین و مناسب ترین بودن این روش و همچنین ایجاد حداقل تغییرات در ساخت ظاهری دندان ها جزو مزیت های این روش هستند.به طوری که برخی از افراد با مشاهده نتیجه دندان هایشان پس از لامینت کاملا تعجب زده می شوند.

روش انجام لامینت

لامینت شامل سه مرحله اصلی تشخیص،برنامه ریزی درمانی،آماده سازی و اتصال ( باندینگ) می باشد که برای کل این مراحل حدودا سه جلسه وقت لازم است. در مرحله آماده سازی برای اینکه جا برای ونیرها باز شود دندان ها کمی پرداخته خواهند شد.اغلب با تزریق بی حسی حدود نیم میلی متراز ضخامت دندان کاسته خواهد شد.برای ساختن ونیر سرامیکی قالبی از دندان تهیه شده و این قالب به لابراتوار فرستاده خواهد شد.اغلب بین پرداخت دندان و آماده شدن ونیر ها چند روزفاصله زمانی وجود دارد که در صورت تمایل با پرداخت هزینه فرد می تواند از ونیر موقت استفاده کند.

پس از آماده شدن ونیرها پزشک ونیرها را به صورت تک به تک بر روی دندان قرار خواهد داد و رنگ و اندازه آنها را چک می کند.در این مرحله هم امکان تغییر رنگ دندان وجود دارد اما پس از چسباندن ونیر ها به دندان دیگر امکان تغییر رنگ وجود نخواهد داشت.پیش از نصب نیز دندان ها را با مواد خاصی تمییز می کنند که موجب چسبندگی بهتر لامینت به دندان می شود.

پیشنهاد خوب برای کسانی که به دنبال بهترین دندانپزشک اصفهان برای خدمات دندانپزشکی خود هستند.

بهترین دندانپزشک اصفهان

 

Leave a Comment