مراحل استفاده از موم ارتودنسی | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی مراحل استفاده از موم ارتودنسی

برای استفاده از این موم Orthodontic wax باید مراحل زیر را به دقت دنبال کنید. رعایت نکات گفته شده می‌تواند در استفاده بهتر و موثرتر تأثیرگذار باشد. در این نوشته از سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان مراحل استفاده از موم ارتودنسی را مورد بررسی قرار می دهیم.

شستن دست‌ها

قبل از استفاده از موم حتما دست‌های خود را با آب و صابون به خوبی بشویید و خشک کنید. درون دهان محیط حساسی است و ورود هرگونه باکتری به آن ممکن است بیماری‌های مختلفی به همراه داشته باشد. مخصوصا اگر درون دهان زخم شده باشد، این مشکل جدی‌تر می‌شود. شستشوی دست‌ها به مدت 20 ثانیه کافی است.

آماده سازی موم

به اندازه کافی از موم بردارید و با نوک انگشتان خود آن را به آرامی نرم کنید. گرمای دست و حرکت انگشتان باعث نرم شدن و شکل دادن به آن می‌شود. به صورت گلوله‌ای کوچک به اندازه یک ذرت یا نخود درآورید. اندازه آن بسیار مهم است، باید به صورتی باشد که به خوبی درون دهان قرار گرفته، براکت و سیم‌ها را پوشش داده اما فضای دهان را به صورتی پر نکند که موجب آزار و اذیت شود.

خشک کردن براکت‌ها

برای قرار دادن موم بر روی براکت‌ها و سیم‌ها حتما آن‌ها را کاملا تمیز و خشک کنید. اگر فضاییی که موم را قرار می‌دهید، خیس باشد، موم به خوبی قرار نگرفته و به سرعت جدا می‌شود. هرچه براکت‌ها و محیط قرار گیری موم خشک‌تر باشند، زمان ماندگاری موم بیشتر می‌شود.

هدف از ارتودنسی در سنین مختلف | بهترین دندانپزشک اصفهان

قرار دادن موم درون دهان

پس از آماده کردن موم درون دهان خود را به طور کامل بررسی کنید. نقاط قرمز یا متورم را پیدا کنید و بر روی براکت‌ها و سیم‌های اطراف آن موم قرار دهید. علاوه بر آن هر کدام از قسمت‌های ارتودنسی که دارای قسمت‌های تیز است را با موم بپوشانید. اگر زخم‌های ایجاد شده درون دهان عفونی شده باشند باید حتما برای درمان آن‌ها اقدام کنید. موم را بر روی محل موردنظر قرار داده و با فشار دست آن را ثابت کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان

رعایت بهداشت دهان و دندان

معمولا پس از غذا خوردن حجم زیادی از مواد غذایی در لابه لای براکت‌ها گیر کرده و ممکن است باعث بروز عفونت شود. بهتر است پس از هر بار غذا خوردن تمام براکت‌ها و اطراف آن‌ها را به خوبی تمیز کنید تا هیچ گونه ذره غذایی باقی نماند. پس از آن حتما مسواک بزنید تا دندان‌ها، براکت‌ها و موم استفاده شده تمیز باقی بماند. بهتر است موم‌ها را به صورت روزانه تعویض کنید تا محلی برای تجمع باکتری نشوند.

نحوه پاک کردن موم ارتودنسی

از وسایل مختلفی مانند خلال دندان، مسواک و نخ دندان می‌توانید برای پاک کردن موم از روی دندان‌های خود استفاده کنید. بهتر است ابتدا دست‌های خود را به طور کامل بوشیید و موم را با دست جدا کنید. پس از آن به کمک خلال قسمت‌های باقی مانده را جدا کنید. در نهایت دندان‌های خود را مسواک بزنید تا کاملا تمیز شوند. سپس در صورت نیاز می‌توانید از موم جدید استفاده کنید. موم‌ها با غذا خوردن جدا نمی‌شوند. البته اگر تکه‌هایی از آن به همراه غذا خورده شود، هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

روش های باندینگ دندان

هدف از ارتودنسی در سنین مختلف

روش های درمان لثه تحلیل رفته

Leave a Comment