مزایا و معایب روکش های لومینیرز دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

مزایا و معایب روکش های لومینیرز دندان چیست؟

در مطلب امروز در سایت دکتر ندا مکانیک متخصص دندانپزشک اصفهان برای شما عزیزان منتشر شده است. به بررسی مزایا و معایب روکش های لومینیرز دندان خواهیم پرداخت. دندانپزشکان برای ترمیم و بازسازی شکل دندان آسیب دیده، به شما پیشنهاد می‌کنند از روکش های دندانی مانند ونیر، لومینیرز، کامپوزیت دندان و … استفاده کنید. روکش های دندان در شکل، اندازه، ضخامت، رنگ و مشخصات مختلفی وجود دارند. یکی از انواع روکش های دندان، لومینیرز دندان است. لومینیرز، در اصل نام محصولی از شرکت Lumineers است که به دلیل معروفیت نام این برند، روکش هایی که همانند آن هستند، به اصطلاح لومینیرز نامیده می‌شوند؛ مانند نوشیدنی مالت که در همه جا با نام برند دلستر شناخته می‌شود. به همین دلیل، از این پس ما نیز در ادامه این مقاله لومینیرز را با عنوان دسته ای از روکش های نازک که ویژگی یکسانی دارند، خطاب می‌کنیم.

این روکش‌ها از لحاظ ضخامت بسیار نازک بوده و به همین دلیل، برای نصب آن‌ها روی دندان، نیازی به تراش مینای دندان ندارید.

جنس لومینیرز از سرامیک (یا همان چینی) است و معمولا توسط شرکت‌ها و برند های زیادی تولید و عرضه می‌شوند. این روکش‌ها نسبت به ونیرهای سرامیکی دارای مزایا و معایب خاصی هستند. برای انتخاب بهتر بین گزینه های مختلفی که پیش رو دارید، بهتر است اطلاعات کمی ‌درباره هر کدام از انواع روکش های سرامیکی داشته باشید.

پیشنهاد برای مطالعه : بررسی انواع مال اکلوژن دندان

مزایای لومینیرز دندان نسبت به ونیر کامپوزیت

از سری مزایای لومینیرز نسبت به ونیر می‌توان به عدم نیاز به آمادگی دندان قبل از نصب و نبود درد یا ناراحتی در مراحل درمان، اشاره کرد. همچنین، مدت زمان جلسات نصب لومینیرز بسیار کمتر از نصب ونیر است و دندان پزشک تنها با پولیش سطح دندان، از آن‌ قالب می‌گیرد و در جلسه بعد، روکش روی دندان نصب می‌شود.

علاوه بر موارد بالا، نیازی به نصب روکش موقت و نگهداری از آن وجود ندارد زیرا دندان تراش نمی‌خورد.

عیوب لومینیرز دندان

لومینیرز علی رغم تمام ویژگی های مثبت اش، معایبی دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. با دانستن این معایب، می‌توانید آگاهی بیشتری نسبت به انتخابی که پیش رو دارید، داشته باشید.

از معایب نصب روکش لومینیرز عبارتند از:

احساس ضخیم شدن دندان روکش شده

با اینکه ضخامت لومینیرز بسیار کم است، اما به هر حال پس از نصب آن، متوجه اندک تفاوت بین دندان های دیگرتان با دندان روکش شده، خواهید شد. ممکن است پس از نصب لومینیرز، شستن و تمیز کردن فاصله بین لثه و دندان برایتان کمی‌ مشکل‌تر شود و به همین خاطر، دچار بیماری‌ها و مشکلات التهابی لثه شوید. این مشکل معمولا در ونیر دیده نمی‌شود زیرا دندانپزشک سطح دندان را می‌تراشد تا با نصب روکش، سطح دندان فرم قبلی خودش را داشته باشد.

انتخاب حجم مناسب برای لومینیرز و نصب دقیق آن، بر عهده دندانپزشک است. به همین دلیل، بهتر است در انتخاب دندانپزشک خود دقت کافی به خرج دهید.

مشخص بودن لکه های تیره دندان پایه

با اینکه روکش لومینیرز می‌تواند رنگ دندان را اصلاح کند، اما در صورتی که بر روی دندان مواد ترمیم تیره یا لکه پر رنگی وجود داشته باشد، لومینیرز نمی‌تواند این مشکل را به خوبی برطرف کند. دلیل آن هم نازک بودن بیش از حد لومینیرز است.

مزایا و معایب روکش های لومینیرز دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

امکان انجام لومینیرز بدون تراشیدن دندان ممکن است؟

بله. ضخامت لومینیرز بسیار کم است و می‌توانید بدون تراش دادن مینای دندان، آن را نصب کنید. دقت کنید که اگر مایل به هیچ گونه تراشی بر روی دندان خود نیستید، باید این نکته را به دندان پزشک خود گوشزد کنید.

اگر لکه پر رنگی داشته باشید یا خرابی دندان تان به حدی باشد که با روکش لومینیرز حل نمی‌شود، دندانپزشک راهکار های دیگری مانند ونیر یا لمینت دندان را پیشنهاد می‌کند.

هزینه‌ی لومینیرز دندان

به طور کلی، هزینه روکش دندان با لومینیرز کمی ‌بیشتر از روکش دندان با ونیر است. این هزینه‌ها با توجه به نوسانات بازار و ارز، دائما در حال تغییر می‌باشند. همچنین، هزینه و اجرتی که دندانپزشکان مختلف برای خدماتی که عرضه می‌کنند در نظر گرفته‌اند، با همدیگر متفاوت است.

سوالات متداول

بین روکش لمینت، ونیر و لومینیرز چه تفاوت هایی وجود دارد؟

در روش لمینت، سطح جلوی دندان را تراش می‌دهند و سپس یک روکش نسبتا مات را بر روی پایه تراش خورده، نصب می‌کنند. ونیر و لومینیرز شبیه به هم هستند و هر دو ضخامت بسیار کمتری نسبت به لمینت دارند. همچنین، شکل و فرم این دو روکش، نسبت به لمینت بسیار طبیعی‌تر است. ضخامت ونیر کمی ‌بیشتر از لومینیرز است و قبل از نصب آن، کمی ‌از مینای دندان را تراش می‌دهند. لومینیرز ضخامت کمتری داشته و برای نصب آن، نیازی به تراش دادن دندان وجود ندارد.

لومینیرز بهتر است یا روکش کامپوزیتی؟

جواب این سوال به این بستگی دارد که سطح آسیب دیده چقدر وسیع است. در صورتی که لکه دندان اصلی پر رنگ باشد، روکش بسیار نازک لومینیرز نمی‌تواند این لکه را به طور کامل بپوشاند. روکش لومینیرز برای دندان هایی که لکه های زرد و کمرنگ دارند و دچار شکستگی های جزئی شده‌اند مناسب‌تر است. اگر سطح شکستگی زیاد باشد، دندانپزشک پیشنهاد می‌کند که بیمار از روکش کامپوزیتی استفاده کند.

دکتر ندا مکانیک را در اینستاگرام دنبال کنید

برای اصلاح طرح لبخند با روکش لومینیرز به چند جلسه مراجعه نیاز دارم؟

در صورتی که به درمان های جانبی مانند پر کردن یا عصب کشی و … نیاز نداشته باشید، معمولا دندانپزشک در 2 الی 3 جلسه، مراحل نصب روکش لومینیرز را تمام می‌کند.

آیا امکان برداشتن روکش لومینیرز پس از نصب آن وجود دارد؟

بله. لومینیرز کاملا قابل برگشت است و می‌توانید با مراجعه به یک دندانپزشک ماهر، برای برداشتن این روکش اقدام کنید. پس از برداشتن لومینیرز، دندان های شما دقیقا مانند قبل از نصب روکش خواهند بود.

در صورتی که تاج دندان آسیب دیده باشد، آیا لومینیرز می‌تواند مشکل آن را رفع کند؟

خیر. روکش لومینیرز و حتی ونیر یا لمینت، تنها قسمت جلوی دندان را پوشش می‌دهند. برای درمان تاج دندان و اصلاح آن، می‌بایست از روش های درمانی دیگری استفاده کنید.

بهترین دندانپزشک اصفهان در کلینیک24

مطالب پیشنهادی :

علل و انواع ناهنجاری اپن بایت چیست؟

عوامل تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان

بررسی دلایل تورم لثه در نوزادان

Leave a Comment