نحوه صحیح نخ دندان کشیدن با ارتودنسی | بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر ندا مکانیک

چگونه با ارتودنسی بطور صحیح نخ دندان بکشیم

استفاده از نخ دندان با وجود ارتودنسی فلزی معمولی در دهان کمی مشکل می شود. از طرفی وقتی که از ارتودنسی استفاده می کنیم اهمیت تمیز نمودن فضای بین دندانها دو چندان می گردد. خبر خوب این است که اگر شما وقت بگذارید و تکنیکهای نخ دندان کشیدن در این حالت را یاد بگیرید، تمیز نگه داشتن ارتودنسی و دندانها برایتان آسان می شود. روشها و توصیه های زیر هم در استفاده از نخ دندانهای معمولی و هم محصولات جدید راه گشاه هستند. در ادامه این مطلب سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان نحوه صحیح نخ دندان کشیدن با ارتودنسی را مورد بررسی قرار می دهیم.

از نخ دندان موم دار استفاده نمایید

در ساختار ارتودنسی ها قطعات فلزی زیادی به کار رفته است که امکان گیر کردن نخ دندان در لای آنها بالا است. به همین دلیل تا می توانید از نخ دندانهای نازکتر و موم دار استفاده نمایید. احتمال گیر کردن نخ دندانهای فاقد موم بین ارتودنسی ها بسیار زیاد تر از نخ دندان موم دار است.

طول نخ دندانی که استفاده می کنید بر حسب اندازه دست و دهان شما می تواند متفاوت باشد. با این وجود اکثر منابع دندانپزشکی توصیه می کنند طول نخ دندان مورد استفاده بین 30 تا 46 سانتی متر باشد.

نخ دندان را پشت سیم ارتودنسی بیاندازید

با یک دست چند سانتی متر انتهای نخ دندان را بگیرید و با دقت آن را از زیر سیم اصلی ارتودنسی ها رد کنید. مواظب باشید که نخ دندان لای قطعات ارتودنسی ها گیر نکند. حالا با دست دیگر سر نخ دندان رد شده از سیم را بکشید. برای دقت بیشتر بهتر است که از یک آینه استفاده نمایید. عجله نکنید و با دقت نخ را حرکت دهید طوری که سیم همراه آن کشیده نشود. هدف این است که نخ دندان پشت سیم قرار گیرد نه اینکه سیم را با آن بکشید.

نخ دندان را بین دندان ها قرار دهید

با هر دست یک انتهای نخ دندان را بگیرد. دو انتهای نخ را به دور انگشتان اشاره خود محکم بپیچید. نخ را به صورتی بپیچانید که از پایین انگشت اشاره به سمت نوک آن بالا رود. حالا یکی از انگشتان اشاره خود را داخل دهان ببرید و با کمک آن به آرامی نخ را بین دندانها قرار دهید.

اگر قبلا از نخ دندان استفاده کرده باشید، این حرکت باید برای شما راحت باشد. هدف این است که ابتدا نخ را به درستی روی شکاف بین دندان ها قرار دهید و سپس آن را با کمی فشار به داخل شکاف ببرید. این کار برای برخی از دندان‌ها نیروی بیشتر می خواهد که کاملا طبیعی است.

تاثیر ارتودنسی بر زیبایی چهره | بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان | دکتر ندا مکانیک

نخ را به سمت بالا و پایین حرکت دهید

حالا که نخ به درستی بین دندانها قرار گرفته است. با استفاده از انگشتان آن را از نزدیکی لثه به سمت بالا و پایین (تا جایی که ادامه حرکت آن دشوار نباشد) بکشید. نخ را به آرامی حرکت دهید تا به سمت داخلی هر دو دندان ساییده شود. می‌خواهیم تا حد امکان این فضای داخلی را تمیز نماییم بنابراین سعی کنید این حرکت را روی هر سطح دندان پنج بار انجام دهید.

شاید در ظاهر به نظر برسد که این حرکت سایشی جرمی را برنمی دارد اما اشتباه می کنید. کشیدن نخ دندان فقط برای حذف تکه‌های مواد غذایی که بین دندانها گیر کرده اند نیست. بلکه برای از بین بردن پلاک و لایه های باکتری نیز هست که گاهی با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. وجود این باکتریها می‌تواند باعث پوسیدگی، درد و تغییر رنگ دندان ها شوند.

نخ دندان را با دقت از لای دندان خارج نمایید

انتهای نخ دندان را بگیرید و به آرامی بکشید تا زمانی که کاملا از لای دندان شما خارج شود. هنگام این کار مراقب باشید نخ دندان لای ارتودنسی ها گیر نکند. تا اینجای کار شما موفق شده اید که فقط بین یک ست از دندانهای خود را تمیز نمایید.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان

مراحل قبل را برای تمام دندانها تکرار کنید

هنگام استفاده از نخ دندان به ترتیب دندان‌ها را تمیز نمایید تا به دندان‌های آسیاب که در قسمت انتهایی دهان قرار دارند برسید. نخ دندان را با دقت بین تمام دندان‌ها بکشید. وقتی که همه دندان‌های بالا و پایین دهان را «اسکراب» کردید آن وقت می توان گفت که کار تمیز کردن دندانها کاملا انجام شده است.

برای استفاده از نخ دندان وقت بگذارید. نخ دندان کشیدن صحیح آن هم زمانی که در دهان خود ارتودنسی دارید می‌تواند تا سه برابر بیشتر از حالت معمولی زمان ببرد. با این وجود کشیدن نخ دندان در هنگام استفاده از وسایل ارتودنسی بسیار مهم است. خود وسایل ارتودنسی به کار رفته در دهان را می‌توان با مسواک زدن تمیز نگه داشت اما دندانها به دقت بیشتری برای پاک شدن نیاز دارند.
هنگام بستن ارتودنسی ها در دهان ممکن است کمی التهاب در لثه ها ایجاد شود. این التهاب معمولا موجب خونریزی جزئی لثه می گردد که کاملا طبیعی است.

بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

موارد احتمال بازگشت ارتودنسی

تاثیر ارتودنسی بر زیبایی چهره

معرفی روش‌های انکوریج در ارتودنسی

Leave a Comment