نگهداری و استفاده از فیلینگ کامپوزیت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی نگهداری و استفاده از فیلینگ کامپوزیت دندان

قصد داریم تا در این مطلب سایت دکتر ندا مکانیک متخصص دندانپزشک اصفهان به بررسی نگهداری و استفاده از فیلینگ کامپوزیت دندان بپردازیم. فیلینگ کامپوزیت درمانی برای حفره‌ی دندان است. این نوع فیلینگ از مواد رزین کامپوزیت برای بازگرداندن سلامت دهان و دندان شما استفاده می‌کند. رزین کامپوزیت متریالی است که از مخلوطی از مواد مختلف از جمله گلس نرم و پلاستیک ساخته شده است. این نوع فیلینگ جایگزینی برای فیلینگ‌های سنتی آمالگام است. این متریال به رنگ دندان است که با رنگ دندان‌های طبیعی شما ترکیب می‌شود و برای درمان حفره‌هایی که روی دندان‌های جلوی دهان شما قرار دارند بسیار مناسب است.

این متریال فاقد فلز یا جیوه است. رزین کامپوزیت همچنین به جای پر کردن حفره، با ساختار طبیعی دندان شما ادغام می‌شود. به همین دلیل، مقدار کمی از ساختار طبیعی دندان شما نیاز به سوراخ کردن دارد تا فیلینگ در آن جای بگیرد.

مطلب پیشنهادی : علل استفاده از انواع محافظ های دهانی

دو نوع فیلینگ سفید

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید بدانیم که دو نوع فیلینگ «سفید» وجود دارد. رایج‌ترین و ارزان‌ترین فرم، فیلینگ کامپوزیت است. در فیلینگ‌های کامپوزیت، از پلاستیک برای انعطاف‌پذیری و از سرامیک برای استحکام استفاده می‌شود. با این حال، نتیجه‌ی نهایی به اندازه‌ی سایر اشکالِ فیلینگ دوام ندارد. نوع دیگر فیلینگ سفید، سرامیک است که گاهی اوقات فیلینگ پرسلنی نیز نامیده می‌شود.

میزان ماندگاری فیلینگ پرسلنی

فیلینگ‌های پرسلنی بسیار بادوام هستند. آنها در مطالعات بالینی دارای کمترین میزان شکست در کوتاه مدت و بالاترین میزان ماندگاری در بلند مدت می‌باشند. میزان دوام پر فیلینگ‌های پرسلنی طی ۲۷ سال تا ۸۸ درصد است! این نوع فیلینگ‌ها خیلی بهتر از فیلینگ‌های آمالگام یا فیلینگ‌های کامپوزیت با نرخ ماندگاریِ کمتر از پنج سال هستند!

میزان ماندگاری فیلینگ‌های کامپوزیت

در حالی که فیلینگ‌های کامپوزیت به اندازه‌ی فیلینگ‌های آمالگام قوی نیستند، اما هنوز کاملاً قدرت دارند و می‌توانند سالها دوام بیاورند. بسیاری از فیلینگ‌های کامپوزیت حداقل ۵ سال دوام می‌آورند. موارد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد فیلینگ‌های کامپوزیت می‌توانند تا ۱۰ سال یا بیشتر دوام داشته باشد. فیلینگ‌های کامپوزیت مزایای زیادی را ارائه می‌دهند. آنها ارزان هستند و می‌توان آنها را به سرعت جایگذاری کرد. آنها همچنین می‌توانند در حفره‌های کوچک قرار بگیرند. این یعنی ما بیشترین بخش از دندان طبیعی خود را حفظ می‌کنیم.

و البته، آنها می‌توانند طبیعی به نظر برسند. نکته منفی این است که آنها به مدت طولانی دوام نمی‌آورند. در طول پنج سال اول، میزان ماندگاری فیلینگ‌های کامپوزیت قابل مقایسه با فیلینگ‌های آمالگام است. پس از آن، احتمال شکست آنها بیشتر خواهد بود. به طور کلی، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که فیلینگ‌های کامپوزیت ۱۰-۱۲ سال دوام بیاورد، اگرچه در برخی موارد می‌توانند بسیار طولانی‌تر و حتی چندین دهه دوام داشته باشند. با این حال، برای اینکه ماندگاری بیشتری داشته باشند، باید با آنها درست رفتار کنید. در اینجا توضیح می‌دهیم که برای ماندگاری فیلینگ‌های کامپوزیت باید چه کارهایی انجام دهید.

نکاتی برای درمان پولیپ دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

استفاده در موقعیت مناسب

ابتدا اطمینان حاصل کنید که یک فیلینگ کامپوزیت، انتخاب درستی برای حفره‌ی دندان شما است. فیلینگ‌های کامپوزیت برای حفره‌های کوچک بهتر عمل می‌کنند و در این صورت باید از آنها استفاده کرد. اگر در این شرایط استفاده ‌شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که دوام بیشتری داشته باشند.

مراقب دندان‌های خود باشید

یکی از شایع‌ترین علل خرابیِ انواع فیلینگ، پوسیدگی ثانویه است: یعنی حفره‌هایی که در لبه‌ی فیلینگ شما ایجاد می‌شوند. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید تا جایی که می‌توانید از دندان‌های خود مراقبت می‌کنید. حداقل دوبار در روز مسواک بزنید و هر روز نخ دندان بکشید.

ترک دخانیات و الکل

دخانیات و الکل با شکست اولیه‌ در فیلینگ‌های کامپوزیت مرتبط هستند. اگر سیگاریِ شدید و/یا مصرف کننده‌ی الکل هستید، فیلینگ‌های خود را مستعد شکست خواهید کرد. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را کنار بگذارید و سعی کنید به طور کامل سیگار را ترک کنید. رعایت این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا فیلینگتان یک دهه یا بیشتر دوام پیدا کند.

عوامل تاثیرگذار بر طول عمر فیلینگ کامپوزیت

عوامل مختلفی وجود دارد که می‌توانند بر طول عمر کامپوزیت دندان تأثیر بگذارند. این عوامل عبارتند از:

محل فیلینگ:

فشار گاز گرفتن و جویدن در پشت دهان شما بیشتر است. در حالی که فیلینگ‌های کامپوزیت شما نسبتاً قوی هستند، اما اگر در دندان‌های مولر شما قرار بگیرند ممکن است سریعتر از بین بروند.

اندازه‌ی فیلینگ:

به طور معمول، فیلینگ‌های کوچکتر بیشتر دوام می‌آورند زیرا احتمال بروز مشکلات کمتری وجود دارد.

دندان قروچه:

دندان قروچه شرایطی است که در آن شما دندان‌های خود را به هم می‌سایید و می‌فشارید. این اقدامات باعث ایجاد فشار بیش از حد بر روی دندان‌های شما می‌شود. در نتیجه، فیلینگ آمالگام ممکن است زودتر از بین برود.

آنچه می‌خورید و می‌نوشید:

غذاها و نوشیدنی‌های قندی یا اسیدی می‌توانند خطر فرسایش مینای دندان را افزایش دهند. این امر می‌تواند خطر ایجاد مشکلات مربوط به فیلینگ کامپوزیت شما را افزایش دهد.

دکتر ندا مکانیک را در اینستاگرام دنبال کنید

عادات بهداشت دهان و دندان شما:

رعایت اصول بهداشت دهان و دندان برای سلامت دهان و طول عمر فیلینگ شما ضروری است. اگر از بهداشت دهان و دندان خود غافل شوید، پوسیدگی جدیدی در اطراف فیلینگ شما ایجاد می‌شود و آن را به خطر می‌اندازد. علاوه بر این، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان نیز خطر ایجاد حفره در سایر دندان‌های شما را افزایش می‌دهد.

تکنیک‌های دندانپزشکی هنگام قرار دادن فیلینگ کامپوزیت شما:

نحوه‌ی قرارگیری فیلینگ‌های کامپوزیت برای اطمینان از ماندگاری آنها ضروری است. مهم است که دندانِ آسیب دیده به درستی تمیز و خشک شود تا از آلودگی رطوبت و باکتری در محل درمان جلوگیری شود.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


بیشتر بخوانیم:

علل نیاز به انجام روت کانال مجدد دندان

نکات مهم برای انجام مجدد روت کانال دندان

کاربردهای مختلف لیزر در دندانپزشکی

 

Leave a Comment