پرسش های پیرامون مینی ایمپلنت | بهترین دندانپزشک اصفهان

پرسش های پیرامون مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت چیست؟

در واقع mini implant در ابتدا برای درمان ارتودنسی طراحی شده بود تا به عنوان لنگرگاه موقتی عمل نماید اما امروزه کاربردهای زیادی در پروتزهای دندانی به عنوان دندان تکی یا برای ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی دارد. مینی ایمپلنت قطری تقریباً نصف قطر ایمپلنت معمولی دارد. (توصیه میشود مقالات لمینت دندان و ایمپلنت دندان را نیز مشاهده کنید )

چرا همیشه به جای ایمپلنت دندان از مینی ایمپلنت استفاده نمی‌شود؟

بدیهی است که یکی از تفاوتهای بین ایمپلنت معمولی و mini implant تفاوت در اندازه طول آنها است اما قطر آنها هم تفاوت دارد. طول و قطر دقیق مینی ایمپلنت به شرکت سازنده آن بستگی دارد. این که از مینی ایمپلنت با چه اندازه و ابعادی، در دهان استفاده می‌شود بستگی به محل جایگذاری آن در دهان دارد مثلاً اگر می‌خواهید دندان آسیاب بزرگ را جایگزین کنید باید ایمپلنت بزرگ (استاندارد) جایگزین شود.

چرا که دندان آسیاب بزرگ ابعاد بزرگی داشته و باید استحکام بالایی داشته باشد. قطر ایمپلنت دندان که جایگزین آسیاب بزرگ می‌شود 5 میلی‌متر است اما قطر مینی ایمپلنت تنها 2.5 میلی‌متر است. هر کدام از دندانهای آسیاب بزرگ قرار است انواع غذاها را به خوبی آسیاب کنند بنابراین اگر می‌خواهید واقعاً عملکرد دندان ایمپلنتی همانند دندان آسیاب بزرگ واقعی باشد باید ایمپلنت معمولی استفاده شود نه mini implant.

پرسش های پیرامون مینی ایمپلنت | بهترین دندانپزشک اصفهان

تفاوت مهم دیگر مینی ایمپلنت و ایمپلنت معمولی

ایمپلنت معمولی دو بخش مجزا از هم دارد: پایه پیچی شکل ایمپلنت که داخل استخوان فک فرو می‌رود و قطعه‌ ای که روی آن پیچ می‌شود و از لثه بیرون میزند (اباتمنت) تا پروتز بر روی آن نصب شود. بنابراین در شرایطی که لازم است زاویه دندان ایمپلنتی تنظیم شود باید از ایمپلنت معمولی که طراحی دو تکه دارد استفاده شود تا بتوان اباتمنتی با زاویه مناسب انتخاب کرد. به این ترتیب دندان نهایی شکل کاملاً طبیعی داشته و هنگام جویدن غذا، عملکرد مناسبی خواهد داشت.

چرا گاهی اوقات به جای ایمپلنت معمولی از مینی ایمپلنت استفاده می‌شود؟

گاهی اوقات ممکن است از mini implant به‌ عنوان راه حلی برای افرادی استفاده شود. که استخوان کافی برای پیشتیبانی ایمپلنت معمولی ندارند. معمولاً در صورتی از این روش استفاده می‌شود. که جایگاه دندان در فک پایین باشد چرا که استخوان فک بالا تراکم کمتری دارد. همچنین افرادی که دندان مصنوعی دارند و می‌خواهند دندان شان در جای خود ثابت شوند از mini implant برای ثابت نگه داشتن آن استفاده می‌کنند. در درمان ارتودنسی هم از مینی ایمپلنت استفاده میشود چون جایگذاری و خارج کردن آن آسان است.

هزینه کاشت مینی ایمپلنت در مقایسه با ایمپلنت معمولی چگونه است؟

mini implant مواد کمتری می‌برد در نتیجه ارزان‌تر از ایمپلنت معمولی است. اما نتایج آن در بلند مدت به اندازه ایمپلنت معمولی موفق نیست. چرا که باریک‌تر است در نتیجه محدودیت‌هایی در استفاده از آن وجود دارد. و اگر این محدودیت‌ها رعایت نشود ممکن است درمان با شکست مواجه شود.

| اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان |

بیشتر بخوانیم:

علت پر کردن جای خالی دندان

عصب کشی دندان با لیزر

معایب و مزایای مواد پر کننده دندان

Leave a Comment