آیا همیشه باید از پروتز دندان استفاده کرد؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان - بهترین ایمپلنت اصفهان - بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان - بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان

آیا همیشه باید از پروتز دندان استفاده کرد؟

مشکلات استفاده نکردن از پروتز دندان

پروتزهای دندان تنها راه‌حل پرکردن فضای خالی ناشی از دندان‌های ازدست‌رفته‌اند. در صورتی که این فضای خالی پر نشود، امکان بروز این مشکلات وجود دارد:

  • عفونت

پس از اینکه دندان از دست رفت، احتمال بیماری لثه و عفونت‌های باکتریایی افزایش پیدا می‌کند. برای مثال، یک سوکت (socket) خالی دندان محلی برای جمع‌شدن ذرات غذا و باکتری‌ها در داخل دهان است. هنگامی که باکتری‌ها و پلاک‌ها در سوکت قرار گرفتند، مسواک زدن معمولی نمی‌تواند به‌راحتی این قسمت را تمیز کند. همچنین با ازدست‌دادن دندان، کناره‌ها و ریشه‌های دندان‌های مجاور بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرند و باکتری‌ها می‌توانند به آن دندان‌ها حمله کنند. عفونت دندان معمولا با بوی بد دهان و دندان درد همراه است.

  • حرکت دندان‌ها

زمانی که یک یا چند دندان ازدست‌رفته وجود داشته باشد، دندان‌های دو طرف فضای خالی، به سمت جایی که دندان ازدست‌رفته قبلا قرار داشت، منحرف می‌شوند. جابه‌جا شدن دندان‌ها باعث می‌شود نظم دندان‌ها به هم بریزد.

  • تحلیل استخوان

وجود دندان برای حفظ سلامت لثه و استخوان فک خیلی مهم است. وجود ریشه دندان در این بافت‌ها منجر به تحریک آنها می‌شود که باعث می‌شود بدن به طور مداوم سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم کند. بدون تحریک، بدن می‌تواند به‌تدریج بخش‌هایی از لثه و استخوان فک را دوباره جذب کند. این باعث تحلیل رفتن استخوان و تغییر ساختار صورت می‌شود.

آیا همیشه باید از پروتز دندان استفاده کرد؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان - بهترین ایمپلنت اصفهان - بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان - بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین ایمپلنت اصفهان

نتیجه‌گیری

دندان سالم یکی از آن چیزهایی است که اگر از دست برود، دیگر نمی‌توان آن را به‌صورت طبیعی به‌دست آورد. پس اگر دندان شما پوسیده شده‌است، افتاده است یا بلای دیگری سر آن آورده‌اید که با روش‌های معمولی ترمیم مثل روکش، پرکردن، کامپوزیت و غیره نمی‌توانید آن را درست کنید، استفاده از پروتزهای دندانی تنها راه چاره شما است.

انواع مختلفی از پروتزهای دندانی وجود دارد که بسته به هدف شما و شرایط دندان‌ها و فک شما برای جایگزینی دندان از آنها استفاده می‌شود. در این میان ما پروتزهای دندانی ثابت، متحرک و نیمه متحرک را داریم که دندانپزشک بعد از بررسی شرایط شما بهترین آن را برای شما انتخاب خواهد کرد.

پروتزهای دندانی می‌توانند با جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته یا با بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ یافته و آسیب‌دیده به بیماران کمک کنند تا احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشند. پس اگر از این مشکلات رنج می‌برید، حتما برای دریافت پروتز با یک دندانپزشک مشورت کنید.

 


مطالعه بیشتز:

نحوه تمیزکردن پروتز دندان

مزیت های انواع پروتز دندان

Leave a Comment