انواع روکش ایمپلنت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان | دکتر ندا مکانیک

بررسی انواع روکش ایمپلنت دندان

در این مقاله سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان انواع روکش ایمپلنت دندان را مورد بررسی قرار می دهیم. روکش های ایمپلنت که از اصلی ترین اجزای آن هستند توسط کشور های مختلف در سراسر جهان تولید می شوند که طبقه بندی این روکش ها بر اساس زیر هستند:

  • روکش هایی درجه یک ایمپلنت : روکش هایی هستند که توسط کشور آمریکا ساخته می شوند و از نظر استحکام، جنس و دوام و زیبایی بهترین و مناسب ترین روکش ایمپلنت در سراسر جهان به حساب می آیند.
  • روکش های درجه دوم ایمپلنت : روکش هایی هستند که توسط کشور های اروپایی نظیر کشور: آلمان، سوئیس، ایتالیا، فرانسه و انگلیس ساخته می شوند و از نظر کیفیت و دوام و ماندگاری بعد از روکش های درجه یک امریکایی در سطح جهان شناخته میشوند.
  • روکش های درجه سوم ایمپلنت : روکش هایی هستند که به واسطه کشور های آسیایی نظیر: ایران و چین و کره ساخته می شوند. این روکش ها پایین ترین کیفیت را در سطح جهان دارند و این رو جایگاه سوم را به خود اختصاص داده اند. اما لازم به ذکر است که در بین روکش های آسیایی، روکش های ایمپلنت که توسط کشور کره ساخته می شوند، کیفیت مناسب تری دارند و برخی از انواع برند های آن با روکش های تولید شده توسط کشور های اروپایی برابری می کند.

تقسیم بندی انواع روکش ایمپلنت

به طور کلی تقسیم بندی انواع روکش ایمپلنت براساس نوع مواد سازنده آن می باشد که به دسته های زیر تقسیم می شود:

روکش ایمپلنت از نوع PFM :

پایه روکش پی اف ام از جنس آلیاژ فلزات گرانبها بوده که بر روی آن سرامیک دندانپزشکی قرار می گیرد. این نوع از روکش ها به طور معمول پس از مدتی کبودی لثه را به همراه داشته و ظاهری چندان زیبا ندارد. دلیل استفاده از آن در گذشته به علت نبود تنوع انواع روکش ها بوده است.

روکش با فریم زیرکونیا :

زیرکونیا یک فلز بسیار سخت با رنگ روشن بوده که از نظر شیمیایی یک ماده خنثی است. مقاومت زیرکونیا در برابر ضربات و شکسته شدن به حدی بوده که امروز بعنوان روکش ایمپلنت استفاده می شود. از سوی دیگر با بافت بدن سازگاری داشته و موجب تحریک بدن نمی شود. ظاهر آن بسیار شبیه به دندان بوده و تنظیم رنگ آن براساس سایر دندان ها برای متخصص ایمپلنت راحت تر می باشد.

کاربردهای پرینت سه بعدی در دندانپزشکی | بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان

روش های نصب روکش ایمپلنت

نحوه نصب روکش ایمپلنت به دو صورت روکش پیچ شونده یا روکش سمان شونده بوده که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در حالت پیچ شونده یک پیچ کوچک بر روی سطح جونده روکش در درون حفره قرار می گیرد اما در حالت سمان شده روکش با کمک چسب به اباتمنت چسبانده می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب روکش پیچ شونده یا روکش سمان شده نیاز به اطلاعات کافی دارد که متخصص ایمپلنت آن را در اختیار مراجعین خود قرار می دهد. در ابتدای امر بایستی شرایط بیمار سنجیده شده و بعد تصمیم گرفته شود. اما در کل مهمترین مزیت روکش پیچ شونده به روکش سمان شده، قابلیت بازیابی آن می باشد.

در این روش به راحتی روکش ایمپلنت برداشته و یا در صورت شل شدن پیچ متخصص می تواند آن را دوباره محکم کند. علاوه براین در صورت شکسته شدن روکش، تعویض روکش، تعویض پیچ، بررسی ایمپلنت و یا پاکسازی بافت های اطراف می توان به راحتی پیچ را برداشت.

مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت

در نگاه اول تفاوت چندانی در مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت با مراحل قالب گیری روکش دندان احساس نمی شود، اما بدون تفاوت نیز نیستند. ضمائم و وسایل اضافی می تواند شروع این اختلاف باشد. در مراحل قالب گیری بایستی ابتدا Healing Cap بسته شود تا لثه فرم مخصوص را به خود بگیرد. پس از گذشت یک هفته این قسمت باز شده و Impression coping بر روی ایمپلنت کار گذاشته می شود. این بخش کمک شایانی به ثبت محل و نحوه قرارگیری ایمپلنت در فک برای ارائه به لابراتوار دندانپزشکی می کند.

قالب گیری از فک توسط مواد سیلیکونی Analog بوده که نقش مشابه ایمپلنت اما در گچ قالب را بازی می کند. پس از آن به ایمپرشن کوپینگ پیچ شده و قالب آن ریخته می شود. ادامه فرایند در آزمایشگاه دندانپزشکی برای ساخت روکش ایمپلنت اجرا می شود.

روکش ایمپلنت موقت

زمانی از روکش موقت ایمپلنت استفاده می شود که شخص ایمپلنت فوری را انجام داده باشد. در روش ایمپلنت فوری پس از قرارگیری فیکسچر، روکش موقتی بر روی آن کشیده می شود تا پس از جوش خوردن کامل آن، روکش اصلی جایگزین شود. علت استفاده از آن، حفظ ظاهر و زیبایی شخص در طول درمان می باشد.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان

علل افتادن روکش ایمپلنت

دلایل مختلفی در افتادن روکش ایمپلنت دخیل می باشد که خود یکی از عوارض بعد از ایمپلنت دندان است. در روکش های پیچ شونده با محکم کردن پیچ، روکش بر روی ایمپلنت محافظت می شود و شل شدن روکش خود را به شکل شل شدن پیچ نشان می دهد. اما عوامل زیر بر افتادن روکش ایمپلنت تاثیرگذار می باشد :

  • فشار نگهدارنده ناکافی
  • باز شدن پیچ
  • بار مکانیکی بیش از حد
  • فشارهای خارج از مرکز محور طولی
  • نامتناسب بودن اجزا ایمپلنت و روکش آن
  • تفاوت در مواد سازنده پیچ
  • تفاوت در طراحی آن، ارتفاع و قطر ایمپلنت

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

علل شل شدن ایمپلنت دندان

مراقبت از بخیه ایمپلنت دندان

مقایسه ایمپلنت دیجیتال با ایمپلنت معمولی دندان

Leave a Comment