تاثیر عادات غذایی بر پوسیدگی دندان ها | بهترین دندانپزشک اصفهان

تاثیر عادات غذایی بر پوسیدگی دندان ها چقدر است؟

برخی از عادت‌های غذایی روزمره زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که عوامل بیماری‌زا در قسمت‌های مختلف بدن مخصوصا میکروب‌ها و باکتری‌هایی که سبب خرابی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، به راحتی رشد و تکثیر نمایند. اما تحقیقات اخیر در زمینه سلامت دهان و دندان نشان می‌دهد که علاوه بر جنس دندان و عوامل ژنتیکی، برخی از عادات بد و ناپسند افراد در دوام و سلامت دندان‌ها موثر است. در ادامه این مطلب از سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان به بررسی تاثیر عادات غذایی بر پوسیدگی دندان ها می پردازیم.

خوردن چیپس سیب زمینی

یکی از عادت‌هایی که خرابی و پوسیدگی دندان‌ها را تشدید می‌کند خوردن چیپس و غذاهای فست فودی است. در سطح دندان پلاک‌هایی وجود دارد که نشاسته غذاهای فست فودی همچون سیب زمینی سرخ کرده، چیپس و… آن‌ها را تجزیه می‌کند. همچنین اسید توسط باکتری‌های موجود در فضای دهان پس از مدت بیست دقیقه که در معرض این مواد غذایی قرار می‌گیرند، شروع به فعالیت می‌نمایند. در نتیجه فعالیت این باکتری‌ها دندان‌ها آسیب دیده و دچار پوسیدگی می‌شود.

بیشتر غذاهایی که در بیرون از خانه آماده می‌شوند، حاوی نشاسته هستند که ا بعد از خوردنشان، باید دندان‌ها تمیز و مسواک شوند. در غیر این صورت، نه تنها باعث پوسیدگی و خرابی دندان‌ها شده، بلکه باعث بروز بیمارهای همچون فشار خون، دیابت و اضافه وزن می‌شوند. بهتر است بعد از خوردن چیپس و دیگر غذاهای نشاسته‌ای، حتما بین دندان‌های خود را با نخ دندان تمیز کنید.

نوشیدن قهوه و مواد کافئین دار

نوشیدن قهوه و مواد کافئین دار به مرور زمان باعث تیرگی سطح دندان شده و اسید موجود در آن دندان‌هایتان را زرد رنگ می‌کند. اضافه کردن شکر به قهوه و چای نه تنها تغییر رنگ دندان را تشدید می‌کند؛ بلکه خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

جویدن یخ

مینای دندان یک کریستال کلسیمی است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد به طوری که می توان فشار بسیار زیادی تحمل نماید. از سوی دیگر یخ نیز به عنوان یک ماده کریستالی کاملا سفت و سخت بوده و به راحتی نمی‌شکند. اگر هر دو کریستال را روی هم فشار دهید، یکی از آن‌ها خواهد شکست که اکثر اوقات کریستال خورد شده یخ است؛ اما گاهی اوقات به جای یخ این دندان یا موادی که به وسیله آن دندان خراب ترمیم شده به طور کامل یا قسمتی از آن می‌شکند.
جویدن یخ می‌تواند باعث شکستن و از بین رفتن قسمتی از مینای دندان شده و در برخی موارد باعث تحریک بافت نرم داخل دندان و بروز حساسیت می‌گردد. در این هنگام خوردن غذاهای داغ یا خیلی سرد ممکن است درد دندان را شدت بخشند.

نوشیدن نوشابه‌های گازدار

فقط شیرینی مسبب خرابی دندان نیست؛ بلکه یک لیوان نوشابه گازدار دارای یازده قاشق چای‌خوری قند است که مصرف مداوم آن موجب پوسیدگی دندان می‌شود. همچنین نوشابه‌ها حاوی اسید فسفریک و اسید سیتریک هستند هر دو اسیدها باعث از بین رفتن مینای دندان‌ها می‌شوند.

حتی نوشابه‌های رژیمی و بدون قند حاوی مقدار زیادی شیرین‌کننده‌ی مصنوعی هستند که برای دندان‌ها مضر می‌باشند. مصرف نوشیدنی‌های گازدار به عنوان عادتی که سبب خرابی دندان ها می گردد نه تنها سلامت دهان و دندان را به خطر می‌اندازد؛ بلکه برای سایر اعضای بدن نیز مضر و آسیب‌رسان است.

خوردن شیرینی‌های چسبنده

همه‌ی مواد شیرین باعث پوسیدگی مینای دندان می‌شوند، اما برخی از آن‌ها بیشترین ضرر را دربر دارند. برخی از این مواد مانند سوهان، گز، پاستیل و آب‌نبات شل در هنگام خوردن به دندان می چسبد. در نتیجه بعد از مدت زمانی قند تبدیل به اسید می‌شود، این اسید برای ساعت‌ها در تماس با مینای دندان می‌باشد. اگر بعد از خوردن این نوع شیرینی‌ها، چیزی مانند کرفس یا آدامس بدون قند بجوید، مقدار زیادی بزاق ترشح می‌شود و این بزاق اسید را از بین می‌برد.

مکیدن لیمو ترش

لیمو و انواع مختلف مرکبات دارای خاصیت اسیدی هستند که در تضعیف مینای دندان و زبری سطح دندان‌ها تاثیر مخربی دارد. اگر جزو افرادی هستید که یکی از عادات روزمره شما مکیدن لیمو ترش می‌باشد، بهتر است بدانید با این کار خود را در معرض بیماری‌های دهان و دندان و مشکلات گوارشی قرار می‌دهید.

روش های جلوگیری پوسیدگی دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

خوردن آب نبات سفت

قند موجود در آب‌نبات باعث به وجود آمدن پلاک‌های چسبنده بر روی دندان‌ها شده باعث تغییر رنگ آن‌ها می‌گردد. مواد قندی آب‌نبات‌های سفت و خوشمزه توسط باکتری‌های موجود در پلاک دندان به اسید تبدیل می‌شود. درنهایت این اسید باعث از بین رفتن مینای دندان شده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری در طول مصرف طولانی مدت به دندان وارد می‌کند. بعد از مصرف شکلات، آب‌نبات و شیرینی به عنوان عادتی که سبب خرابی دندان‌های می‌شود، حتما مسواک بزنید.

نوشیدن مشروبات الکلی

اسید و ترکیبات مشروبات الکلی نه تنها مینای دندان را از بین می‌برد بلکه باعث زردی و لکه‌گیری دندان‌ها می‌شود. همچنین شرب خمر علاوه بر اینکه فضای دهان را بسیار بد بو می‌کند، باعث اسیدیته شدن معده و تنفس حاوی گازهای نامطبوع می‌گردد.

پزشکان با توجه به مضرات بسیار زیاد مشروبات الکلی، آحاد جامعه را از مصرف آن منع می‌نمایند ولی برای جلوگیری از آسیب‌های این مواد استفاده از انواع سفید کننده و خمیردندان توصیه می‌نمایند. تا مضرات این عادتی که سبب خرابی دندان ها می‌گردد به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان

خوردن قطره‌های آهن و ضد سرفه

قطره آهن نباید روی دندان‌ریخته شود، بنابراین پس از مصرف این قطره باید آب بخورید تا از روی دندان پاک شود. قطره‌های آهن و ضد سرفه از قند زیادی برخوردار هستند که پس از مصرف آن‌ها نیز باید بلافاصله دهان و دندان‌ها شسته شوند. آب‌نبات‌های سرماخوردگی و ضد سرفه نیز به پلاک دندان چسبیده و در صورت مسواک نزدن باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

باکتری‌هایی که در پلاک دندان هستند قند موجود در آب‌نبات و یا قطره و یا هر ماده خوردنی شیرین را به نوعی اسید تبدیل می‌کند که برای بهتر هضم شدن آن ماده می‌باشد. ولی اگر این مواد در مدت زمان نیم ساعت یا حتی بیست دقیقه روی دندان باشند این اسید باعث پوسیدگی شده، در نهایت به مینای دندان آسیب می‌رساند.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

بررسی دلایل کشیدن دندان

درمان بوی بد دهان بعد از کامپوزیت

جراحی وستیبولوپلاستی

Leave a Comment