دلایل تیر کشیدن دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی دلایل تیر کشیدن دندان

دندان های ما بی جهت تیر نمی کشند و احساس درد را منتقل نمی کنند. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث تیر کشیدن دندان می شوند. گاهی اوقات عامل تیر کشیدن ها مربوط به پوسیدگی دندان و یا مشکلات عصب و ریشه آنها است و گاهی اوقات نیز در اثر بیماری های لثه این درد حاصل می گردد. در این مطلب از سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان قصد داریم به بیان دلایل تیر کشیدن دندان بپردازیم.

آبسه دندان

آبسه در اثر عفونت و یا التهاب ایجاد می شود و باعث از بین رفتن بخشی از پالپ داخل دندان می گردد. در صورت بروز آبسه عصب و ریشه دندان در معرض خطر قرار گرفته و در نتیجه تیر کشیدن دندان رخ می دهد. در صورتی که آبسه خفیف باشد می توان با مصرف داروهای مخصوص آن را بهبود بخشید و تیر کشیدن دندان را از بین برد. اما در صورتی که وضعیت آبسه بحرانی باشد نیاز به تخلیه و تمیز کردن آن و یا حتی معالجه لثه و عصب کشی وجود دارد.

بهترین دندانپزشک اصفهان | حقایقی درباره آبسه دندان

 پوسیدگی دندان

باکتری هایی که در دهان ما وجود دارند از نشاسته و قند مواد غذایی تغذیه می کنند. این باکتری ها باعث ایجاد پلاک چسبنده و اسید می شوند. اسید تولید شده قدرت بالایی در تخریب سطح سفید و سخت بیرونی دندان (مینا) دارد؛ در نتیجه حفره یا ترک هایی در دندان ها ایجاد شده و بخش داخلی دندان که پالپ نام دارد و محل قرارگیری اعصاب می باشد، در معرض خطر قرار می گیرد. در نهایت درد دندان در اثر پوسیدگی ایجاد می گردد که یکی از انواع درد دندان تیر کشیدن است.

 آسیب دندان درمان شده

گاهی اوقات تیر کشیدن ناشی از رسیدن آسیب به دندان تازه درمان شده است. ممکن است به دلایل مختلف شما یک دندان خود را عصب کشی یا پر کرده باشید و یا روکش گذاشته و یا عمل های زیبایی انجام داده باشید. در صورتی که آن بخش درمان شده در اثر خوردن مواد غذایی، دندان قروچه، ضربه و دیگر عوامل تحریک شده و دچار مشکل گردد، تیر کشیدن دندان رخ می دهد.

 شکستگی یا ترک دندان

بروز شکستگی، ترک و یا شکاف در دندان باعث ایجاد درد و مخصوصا تیر کشیدن می شود. این شکستگی و شکاف ممکن است در اثر وارد آمدن ضربه به دندان و یا به مرور زمان و به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و پوسیدگی ایجاد شود. زمانی که یک دندان شکسته شده و یا ترک و شکاف بر می دارد، باکتری ها، ذرات غذا، هوا و آب می توانند وارد بخش داخلی دندان یا همان پالپ شده و به ریشه و اعصاب آسیب بزنند. این تحریک و آسیب زدن به عصب های پالپ باعث تیر کشیدن دندان می شوند.

برای برطرف کردن تیر کشیدن دندان ناشی از شکاف و شکستگی، باید به دندانپزشک متخصص مراجعه نموده و روکش قرار دهید و یا دندان را پر نموده و عصب کشی کنید.

حساسیت به مواد غذایی اسیدی

یکی دیگر از دلایل تیر کشیدن دندانها حساسیت آنها به مواد اسیدی می باشد. اگر هنگام خوردن موادی همچون لیمو، کیوی، ترشی و دیگر مواد اسیدی دچار تیر کشیدن و دندان درد می شوید، احتمال پوسیدگی وجود دارد. برای برطرف کردن این مشکل سعی کنید تا یک مدت این مواد را مصرف نکنید. در صورت بهبود نیافتن حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

 حساسیت به سرما و گرما

یکی از شایع ترین دلایل تیر کشیدن دندان حساسیت آن به سرما و گرما است. گاهی اوقات ممکن است شما حین خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم دچار دندان درد شوید. این مشکل زمانی رخ می دهد که دندان شما پوسیده و یا دچار آسیب شده باشد. در نتیجه حین رسیدن مواد غذایی و نوشیدنی های سرد یا گرم به بافت داخلی دندان و ریشه، تیر کشیدن رخ می دهد.

 استفاده از خمیردندان نامناسب

از دیگر دلایل تیر کشیدن دندان، استفاده از خمیر دندان نامناسب است. برخی از شرکت های تولید خمیر دندان از مواد شیمیایی در ساخت آن استفاده می کنند. ممکن است بعضی از افراد به این مواد حساسیت داشته باشند و باعث ایجاد درد دندان در آنها شوند.

دندان قروچه

دندان قروچه به ساییدگی دندان ها بر روی یکدیگر گفته می شود. برخی از افراد به صورت ناخودآگاه در موقعیت های مختلف مانند زمان های استرس زا یا عصبانیت دندان قروچه می کنند. این عمل باعث ایجاد درد و تیر کشیدن دندان می شود.

 رویش دندان

دندان های در حال رشد و یا رویش دندان های جدید نیز می توانند باعث ایجاد درد در لثه ها، فک و دندانها شوند. رویش دندان در کودکان و یا درآمدن دندان عقل در بزرگسالان می تواند باعث بروز تیر کشیدن دندان شود. ممکن است این رویش دچار مشکل شده باشد و دندان جدید در جای درست خود رشد نکند. در این صورت برای برطرف کردن درد و همچنین جلوگیری از رشد نامناسب دندانها باید به دندانپزشک مراجعه نمود.

 بیماری های لثه

یکی از شایع ترین دلیل های تیر کشیدن دندان ها بیماری های مربوط به لثه می باشد. با آسیب رسیدن به لثه ها، ریشه دندان نیز در معرض خطر قرار می گیرد. گاهی اوقات ممکن است عفونت های لثه به ریشه و پالپ دندان برسند و آن را تحریک کنند و باعث بروز تیر کشیدن های شدید و دردهای بسیار جدی شوند.

عفونت لثه معمولا در اثر بهداشت نامناسب دهان و دندان، رژیم روزانه نامناسب، تغییرات هورمونی، مصرف داروها، بیماری های دیابت و سرطان و عوامل ژنتیکی ایجاد می شود. در صورت تیر کشیدن دندان ها حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید تا اگر مشکل از لثه ها باشد هرچه زودتر درمان آن انجام گیرد.

بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

گیر کردن غذا بین دندان ها

جرم گیری دندان

ترومای دندان

Leave a Comment