دلایل کشیدن دندان عقل | بهترین دندانپزشک اصفهان

دلایل کشیدن دندان عقل چیست؟

دندان عقل یا مولر سوم عقبی ترین دندان های دهان هستند که در اوایل دهه بیست زندگی بیرون میزنند اما بعضی از مردم به صورت مادرزادی دندان عقل ندارند. (توصیه میشود مقالات لمینت دندان و ایمپلنت دندان را نیز مشاهده کنید )

در برخی افراد هم اندازه فک یا قوس دندانی کاهش یافته و فضای کافی برای بیرون زدن دندانهای عقل وجود ندارد بنابراین ممکن است دندان عقل در زیر لثه بماند و بیرون نزند. در این صورت با عکس پرتوی ایکس متوجه وجود آن در فک می شوید.

نهفتگی دندان عقل

در بسیاری از موارد فضای کافی برای بیرون زدن دندان عقل وجود ندارد به همین علت دندان عقل به طور کامل یا ناقص در زیر لثه و داخل استخوان فک می ماند. به این حالت، نهفتگی دندان گفته میشود. امروزه میدانیم دندانهای عقل در موارد زیادی نهفته می مانند و در نهفتگی دندان، رتبه اول را به خود اختصاص میدهند.

پس از آن دندانهای نیش بیشترین میزان نهفتگی را دارند. از آنجایی که نهفتگی دندان عقل دندانهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار میدهد و از آنجایی که نهفتگی آن باعث ایجاد برجستگی و فرورفتگیهایی در قوس دندانی میشود که میتواند محلی برای تجمع ذرات غذا و باکتریها باشد، حتما باید مشکل نهفتگی دندان عقل حل شود.

در حالت عادی هم دسترسی مسواک به این بخش از دهان سخت است و دندانها ممکن است به خوبی تمیز نشوند، در حالت نهفتگی این وضعیت بدتر میشود و زوایای مختلف دندان را نمیتوان خوب تمیز کرد. در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان بالا میرود. همچنین عفونت لثه در این بخش از دهان محتمل خواهد بود.

اگر دندان عقل به صورت خوابیده، زیر لثه مانده باشد تاج آن به ریشه دندان آسیاب بزرگ مجاور فشار وارد میکند و منجر به تخریب تحلیل رفتن ریشه آن میشود. از این رو علت اصلی کشیدن دندان عقل، نهفتگی آن است.

دلایل کشیدن دندان عقل | بهترین دندانپزشک اصفهان

عدم وجود فضای کافی در قوس دندانی

گفته می شود به علت تغییراتی که در طی تکامل در رشد استخوان ها و صورت ما رخ داده است، فک های ما کوچکتر از گذشته شده است و از طرفی به علت تغییراتی که در سبک زندگی مان ایجاد شده نیاز به دندان اضافی به عنوان رزرو کاهش یافته است.

به همین علت معمولا طول قوس دندانی کوچکتر از حدی است که جایی برای دندان عقل باقی بماند. چون دندان عقل بعد از پایان گرفتن رشد استخوان ها شروع به بیرون زدن میکند، در بیشتر موارد مسیر آن بسته است و فضای کافی در دهان برای آن وجود ندارد.

در نتیجه کمبود فضا، هنگام بیرون زدن ممکن است. فشار زیادی به دندان مجاور و در نتیجه دندانهای همردیف آن وارد نماید. در نتیجه این فشار دندانها از صف خارج شده و کج و معوج میشوند. و وضعیت بایت به هم میریزد. همچنین ممکن است در اثر تنگی جا، تاج دندان همسایه یا ریشه آن، تخریب شود.

زاویه نامناسب دندان

به علت کمبود فضا ممکن است موقعیت دندان نامناسب باشد. دندانی که کامل و درست بیرون نزده و نهفته یا نیمه نهفته شده است ممکن است به صورت قائم، خوابیده، کج به سمت عقب دهان (دیستال) یا کج به سمت جلوی دهان قرار داشته باشد.

این زوایای نامناسب دندان میتوانند منجر به پوسیدگی، تشکیل کیست، پری کرونیت و موارد دیگر شوند. در بیشتر این موارد تنها راه حل کشیدن دندان است. گاهی اوقات ریشه های دندانهای عقل نهفته فک پایین به مجرای عصب استخوان آلوئولار تماس پیدا کرده اند بنابراین ارتباط ریشه دندان عقل با مجرای عصب آلوئولار فک پایین باید بررسی شود و پس از آن برای درمان، تصمیم گیری شود.

پوسیدگی دندان

دندان عقل به علت جایگاه خاصی که دارد (در انتهای دهان قرار دارد) در بسیاری از موارد با مسواک خوب تمیز نمیشود و ذرات غذا و باکتریهای چسبیده به آن پاک نمیشوند. در نتیجه فضای مناسبی برای فعالیت باکتری ها فراهم شده و دندان میپوسد.

مشکل اینجاست که اگر به پوسیدگی این دندان زود رسیدگی نشود. به دندان مجاور هم ممکن است سرایت کند چرا که در بسیاری از مواقع تجمع پلاک و ذرات غذا بین این دو دندان رخ میدهد. در مواردی که دندان عقل به سمت جلو زاویه دارد، حفره ای بین این دندان و دندان جلویی به وجود می آید. که منجر به پوسیدگی سطح پشتی دندان جلویی و سطح جلویی دندان عقل میشود.

بنابراین برای محافظت از دندان آسیاب جلوی دندان عقل هم که شده باید دندان عقل کشیده شود.

پری کرونیت

پری کرونیت شایعترین شکایت بیماران از دندان عقل نهفته است. و یکی از متداولترین عوامل مراجعه برای دندان درد می باشد. پری کرونیت به معن یا التهاب بافت های نرم اطراف تاج دندان عقل نهفته است. چرا که دائما بافت نرم بین تاج دندان عقل و دندان جلویی برخورد می کند. این وضعیت معمولا دردناک است و راه حل درمان آن اغلب کشیدن دندان عقل می باشد.

| اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان |

بیشتر بخوانیم:

ترک خوردگی دندان

انتخاب دهان شویه مناسب

علل و انواع تغییر رنگ دندان

Leave a Comment