روش های رفع بوی بد دهان کودک | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی روش های رفع بوی بد دهان کودک

استفاده از دمنوش نعنا و راهکارهای مشابه برای درمان این مشکل بسیار ساده و البته وسوسه‌انگیز است. اما این کارها مشکل را پنهان می‌کنند و آنقدرها هم موثر نیستند. روش رفع بوی بد دهان کودک به دلیل آن بستگی دارد. در این نوشته از سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان روش های رفع بوی بد دهان کودک را مورد بررسی قرار می دهیم.

آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان را به کودک

بهترین راه برای جلوگیری از بوی بد دهان کودکان و مشکلات جدی‌تر این است که از آنها بخواهید حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را هربار به مدت دو دقیقه مسواک بزنند، و یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنند. هنگام مسواک زدن، مطمئن شوید که کودک تمام سطح هردندان و در امتداد خط لثه را مسواک می‌زند. همچنین زبان خود را هم خوب پاک می‌کند تا پوششی روی آن تشکیل نشود. برای درمان بوی بد دهان کودکان نوپا و نوزادها، خود شما باید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را برای آنها انجام دهید؛ و تا حدود 7 یا 8 سالگی بر روند بهداشت دهان و دندان آنها نظارت داشته باشید.

رعایت یک رژیم غذایی سالم، کامل و اصولی

در ضمن داشتن چنین رژیمی برای جلوگیری از بوی بد دهان کودکان، به آنها اجازه دهید از غذاهای شیرین و نشاسته‌ای (مانند چیپس) هم در حد اعتدال لذت ببرند. باکتری‌های دهان عاشق قند و نشاسته هستند، و محدود کردن این غذاها به رفع بوی ناخوشایند و پوسیدگی دندان کمک زیادی می‌کند. قدرت نوشیدن آب زیاد و خوردن صبحانه برای رفع بوی بد دهان کودک را هم اصلا دست کم نگیرید. آب به ارسال پلاک، باکتری و ذرات غذا کمک کرده، و از خشکی دهان جلوگیری می‌کند. همچنین، وقتی بچه‌ها صبح می‌خورند، تولید بزاق تحریک می‌شود و بوی بد تا حد زیادی از بین می‌رود.

اصلاخ عادات اشتباه برای درمان بوی بد دهان کودکان

اگر کودک‌تان “عادت” دارد که از راه دهان نفس بکشد، باید بدانید که بوی بد دهان تنها عارضه آن نخواهد بود و باید منتظر سایر عوارض سلامت دهان و دندان هم باشید. دندانپزشک‌های اطفال در این زمینه تخصص کافی را دارند، و می‌توانند شما را راهنمایی کند.

دلایل ایجاد بوی بد دهان کودک یا هالیتوز | بهترین دندانپزشک اصفهان

مصرف آدامس‌های بدون قند

یکی دیگر از راه های از بین بردن بوی بد دهان کودک این است که از او بخواهید بعد از غذا، میان وعده یا هر زمان که احساس می‌کند دهان‌اش خشک می‌شود، آدامس بدون قند بجود. این روش برای اطفال مناسب نیست، اما برای بچه‌های بزرگ‌تری که آدامس را قورت نمی‌دهند یا آن را در مکان‌های عجیب و غریب رها نمی‌کنند، مفید است. جویدن آدامس ترشح بزاق را افزایش می‌دهد و باکتری‌های بدبو را از بین می‌برد. نکته: آدامس‌های حاوی زایلیتول برای رفع بوی بد دهان کودک موثرترند، چون میزان پلاک، باکتری و احتمال پوسیدگی را کاهش می‌دهند.

الزام مراجعه منظم به دندانپزشکی

دندانپزشک دندان‌ها و لثه‌های کودک شما را معاینه می‌کند تا از سلامت‌شان مطمئن شود. اگر هم کودک به ترمیم تاج یا پر کردن دندان احتیاج داشته باشد، آن را هم مشخص می‌کند. این تشخیص‌های زودهنگام هم درمان را ساده و کمتر تهاجمی می‌کند؛ هم به جلوگیری از بوی بد دهان کودکان کمک می‌کند. پاک کردن پلاک‌های سخت‌شده هم علاوه بر بوی نامطبوع، به جلوگیری از پوسیدگی و التهاب لثه نیز کمک می‌کند.

مشورت با پزشک اگر بوی بد دهان کودک ناشی از بیماری‌ است

معمولا درمان بیماری به درمان بوی بد دهان کودکان کمک می‌کند. اگر هم دارویی باعث بروز این عارضه و خجالت کشیدن کودک شما می‌شود، با پزشک اطفال صحبت کنید و ببینید آیا داروی جایگزینی وجود دارد یا خیر.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان

زمان مراجعه به دندانپزشک برای درمان بوی بد دهان کودکان

اگر این بوی نامطبوع با دندان درد یا قرمزی، التهاب و خونریزی لثه همراه است، به دندانپزشکی مراجعه کنید. ممکن است کودک شما مشکلی مانند پوسیدگی دندان یا التهاب لثه داشته باشد که نیاز به درمان دارد. اگر هم تب دیدید، با پزشک اطفال تماس بگیرید. تب نشانه عفونت است، و برای درمان به آنتی بیوتیک نیاز دارد.

در هردو حالت، این پدیده یک مسئله اورژانسی نیست. نکات و راه های از بین بردن بوی بد دهان کودک که بالاتر گفتیم را امتحان کنید، تا ببینید مشکل برطرف می‌شود یا خیر. اگر اینطور نیست، در مراجعه بعدی به دندانپزشک فرزندتان، موضوع را با متخصص در میان بگذارید.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

روش های درمان لثه تحلیل رفته

مراحل استفاده از موم ارتودنسی

معرفی انواع دهانشویه

Leave a Comment