علل و درمان سیاهی دندان کودکان | بهترین ایمپلنت اصفهان | دکتر ندا مکانیک

بررسی علل و درمان سیاهی دندان کودکان

جلوگیری از سیاه شدن دندان کودک توسط قطره آهن یکی از مشکلاتی است که والدین در رابطه با آن با متخصصین این حوزه درمانی صحبت می کنند. در این مقاله سایت دکتر ندا مکانیک بهترین ایمپلنت اصفهان علل و درمان سیاهی دندان کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم.

سیاه شدن دندان در کودکان روی زیبایی صورت تاثیر بسیاری می گذارد. بروز این مشکل می تواند در اثر مصرف قطره آهن باشد، البته که علت های مختلفی باعث ایجاد این مشکل می شوند. پس در صورت سیاه شدن دندان کودک حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان های کودک بررسی شود، اگر به لثه ها یا دندان های اطراف آسیبی وارد نشده باشد پزشک صبر می کند تا دندان های شیری بیفتند، به این دلیل که کشیدن دندان های شیری قبل از بیرون آمدن دندان های دائمی هیچ ضرورتی ندارد.

روش های درمان سیاهی دندان اطفال

درصورت سیاه شدن دندان های شیری، درمان های مختلفی چون:

  • پر کردن دندان
  • عصب کشی دندان شیری در شرایطی که به عفونت و پوسیدگی به ریشه رسیده باشد.
  • روکش های زیبایی نیز به منظور برطرف کردن سیاهی دندان کودک استفاده می شود.

ولی باید به این نکته اشاره کرد که بلیچینگ و سفید کردن دندان به این دلیل که باعث ایجاد حساسیت و آسیب می شود، به هیچ وجه برای کودکان توصیه نمی گردد.

هم چنین برای سفید کردن و براق کردن دندان ها محصولاتی متنوعی در بازار وجود دارد، که به هیچ وجه مصرف آن به کودکان توصیه نمی شود، چرا که حاوی پر اکسید می باشند. هم چنین از مضرات زیادی برای کودکان برخوردار است، استفاده از این محصولات برای دندان های شیری کاملا مضر است در صورتی که قصد سفید کردن دندان های دائمی کودکان خود را دارید حتما به یک دندانپزشک خوب مراجعه کنید.

تاثیر مکمل های آهن و بر دندان کودک

مینا پوشش سخت و بیرونی دندان می باشد که معمولا از طیف رنگی سفید تا سفید مایل به زرد و سفید مایل به خاکستری دارد. پس دندان ها با توجه به میزان کلسیم موجود در مینای دندان، رنگ سفید را می گیرند. کمبود آهن در کودکان یک نگرانی مشترک در والدین به حساب می آید که می توان گفت حدود 6 تا 15 درصد از کودکان مبتلا به کمبود آهن هستند. مصرف قطره آهن خود می تواند از دلایل تغییر رنگ مینای دندان کودک شناخته شود، چندین علل مختلف می تواند این نوع کمبود را ایجاد کند مانند رشد سریع کودک یا جذب آهن.

مکمل آهن برای کودکان نوپا به طور کلی توسط پزشک تجویز می گردد، این مکمل ها اغلب دندان های کودک را لکه دار می کنند. در مرحله اول ممکن است همانند خطی تیره بروز کنند و به مرور زمان شکل بگیرند. در هر صورت باید بگوییم که از بین بردن آن ها می تواند در حفظ ظاهر و زیبایی دندان ها بسیار موثر باشد.

علائم آبسه دندان در کودکان | بهترین ایمپلنت اصفهان

علل سیاه شدن دندان کودکان

سیاه شدن دندان می تواند در اثر مصرف خوراکی ها و هم چنین بعضی از داروها باشد که از عوامل موثر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نوشیدنی های اسیدی:

این نوشیدنی ها شامل نوشابه و نوشیدنی های ورزشی می شوند که مصرف بیش از اندازه آن می تواند منجر به سیاه شدن دندان شود.

مصرف مولتی ویتامین:

این ماده شامل آهن می باشد، پس همین موضوع می تواند باعث سیاه شدن دندان ها در بعضی از کودکان شود.

مصرف فلوراید:

اگر فلوراید بیش از اندازه از خمیر دندان یا آب شرب دریافت شود، می تواند روی دندان کودکان باعث ایجاد لکه های تیره و یا سیاه شود.

مصرف تتراسایکلین:

اگر در زمان بارداری آنتی بیوتیک تتراسایکلین مصرف شود می تواند منجر به سیاه شدن دندان های فرزندان شود.

آسیب دیدن دندان:

اگر به دندان ها آسیبی وارد شود و بعد از آن به لثه ها برسد باعث می شود که رنگ دندان ها خاکستری مایل به سیاه شود.

مصرف نوشیدنی های داغ:

اگر نوشیدنی های گرم را داغ میل کنید باعث شده تا منافذ سطوح دندان ها باز شود، همین موضوع می تواند مینای دندان را از بین ببرد پس حتما توجه داشته باشید که اگر نوشیدنی برای فرزند خود درست می کنید صبر کنید تا ولرم شود و بعد آن را میل کند.

نوشیدنی های سرد:

همانطور که گفتیم نوشیدنی های داغ برای دندان بسیار مضر هستند در مقابل آن نوشیدنی های بسیار سرد نیز برای دندان ضرر دارند.

قطره آهن:

برای کودکان به منظور جلوگیری از فقر آهن توصیه می شود.

توت های تیره رنگ:

مصرف توت های تیره و خوراکی هایی که برای تهیه آن از این میوه استفاده شده است.

سس های تیره:

مصرف سس های تیره رنگ مثل سس سویا

روش های پیشگیری از تغییر رنگ دندان کودکان

بزرگ ترین شادی والدین لبخند کودکان می باشد، که ممکن است به دلایل مختلفی زرد، سیاه و یا رنگی دیگر شود. وجود همین موضوع می تواند روی لبخند کودک بسیار تاثیر بگذارد. شما می توانید برای پیشگیری از تغییر رنگ دندان به توصیه های زیر توجه کنید.

  • با توجه به این که کودک شما چند سال دارد، می بایست از مقداری خمیر دندان که حاوی فلوراید است استفاده کنید. مصرف زیاد آن ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان های کودک شود.
  • تمیز نگه داشتن دندان را از همان ابتدا به کودک خود یاد دهید. در ابتدا به منظور تمیز کردن از یک پارچه نخی و نرم استفاده کنید و کم کم پروسه مسواک زدن را به او بیاموزید.
  • بعضی از غذاها قند زیادی دارند که والدین اجازه مصرف آن را نباید به کودکان بدهند چرا که قند موجود در آن می تواند منجر به پوسیدگی دندان کودکان، خراب شدن و در نتیجه تغییر رنگ دندان ها شود.
صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین ایمپلنت اصفهان
  • مسواک زدن را در سنین کم به کودکان خود یاد دهید ولی با توجه به مزایایی که دارد، بعضی از والدین نگران این هستند که کودکان خمیر دندان را بخورند، پس با توجه به این موضوع ضروری است که حتما به فرزند خود یاد دهید بعد از مسواک زدن خمیر دندان باید به بیرون تف کند.
  • اگر شما هم به کودک خود می گویید که قبل از خواب حتما باید یک لیوان شیر بخورد، این عادت را ترک کنید چرا که شیر برای رشد باکتری ها محیط مناسبی را ایجاد می کند.
  • اگر تغییر رنگ دندان ها را در کودک مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی این بروز این مشکل مشخص شود، همچنین باید گفت که در کودکان رعایت بهداشت دهان دندان بسیار ضروری می باشد پس از همان کودکی به فرزندان خود مسواک زدن را بیاموزید.

پیشگیری از ایجاد لکه های سیاه بر روی دندان کودک

سعی کنید مکمل قطره آهن را به آب پرتقال اضافه کنید زیرا ویتامین C به جذب آهن سرعت می بخشد و از تغییر رنگ دندان کودک جلوگیری می کند. کاهش نیاز به مکمل می تواند بطور واضح پتانسیل لکه ها را کاهش دهد. مصرف غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، غذاهای غنی شده آهن، سبزیجات و میوه های حاوی آهن با ویتامین C به عنوان یکی از روش های جبران کمبود آهن با کمک رژیم غذایی است .

رفع سیاهی دندان کودک

همانطور که گفتیم، قطره آهن منجر به سیاه شدن دندان ها می شود. پس بهتر است تا از پزشک کودک خود بخواهید، به جای قطره آهن انواع جویدنی های مکمل آهن را تجویز کند. علاوه بر این ها مصرف غذاهایی که غنی از آهن هستند. مثل گوشت قرمز، لوبیا، ماهی بسیار مفید می باشد، چرا که در صورت ایجاد فقر آهن می تواند این مشکل را ترمیم کند.

باید کودک خود را به مسواک زدن تشویق کنید، یعنی حتما باید دو مرتبه در روز (یعنی صبح بعد از خوردن صبحانه و همچنین قبل از خواب) دندان ها می بایست مسواک شوند، در این صورت با انجام این کار می توانید لکه های ایجاد شده براثر خوردن قطره آهن را به حداقل برسانید و آن را پاک کنید.

بهترین ایمپلنت اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

نکاتی برای کاشت ایمپلنت دندان جلو

مواد تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

علائم رویش دندان نوزاد

Leave a Comment