علل کشیدن دندان در ارتودنسی | بهترین دندانپزشک اصفهان

علل کشیدن دندان در ارتودنسی چیست؟

یکی از فرآیندهای درمانی برای دندان ها جهت زیبا سازی و همچنین همگن ساختن میزان فشار بر سطح تمام دندان ها ارتودنسی می باشد. اما در برخی موارد خود فرآیند ارتودنسی نیاز به انجام درمان های مقدماتی قبلی دارد. در این مقاله سایت دکتر ندا مکانیک متخصص دندانپزشک اصفهان به بررسی علل کشیدن دندان در ارتودنسی خواهیم پرداخت.

از جمله رسیدگی به دندان های خراب شده و همچنین ایجاد فضای مناسب برای صاف کردن دندان ها تا در حین ارتودنسی بتوان آنها را به سمت محل مورد نظر هدایت کرد. در مواردی برای فراهم کردن این فضا نیاز به کشیدن دندان در ارتودنسی می باشد. طوری که گاهی راه دیگری وجود نخواهد داشت و کشیدن دندان ضرورت پیدا می کند. این فضای ناشی از خالی شدن یک دندان توسط دندان پزشک به صورت یکنواخت طی فرآیند ارتودنسی بین تمام دندان ها تقسیم می شود.

کشیدن دندان در ارتودنسی

زمانی که در معاینات اولیه دندانپزشک تشخیص دهد که فضای کافی درون فک برای انجام ارتودنسی وجود ندارد و دندان ها تحت فشار نسبت به یکدیگر قرار دارند، برای فرد کشیدن دندان را تجویز می کند. مگر اینکه راه های درمانی دیگری وجود داشته باشد که در ادامه بیان می کنیم. اما زمانی که کشیدن دندان تنها راه موجود بیان شود ولی انجام نشود و بدون کشیدن دندان ارتودنسی صورت بگیرد، نتایج نهایی برگشت پذیر خواهند بود.

مطلب پیشنهادی : ماندگاری انواع بلیچینگ دندان

ضرورت کشیدن دندان در اینجا معنی پیدا می کند که بعد از اتمام فرآیند ارتودنسی دندان ها تحت فشار و با نیروی تماسی بالا، کنار یکدیگر قرار دارند. این فشار موجب می شود که در ادامه و با گذر زمان یکدیگر را به اطراف منحرف کنند و نتایج ارتودنسی از بین برود. حالا دوباره فرد با دسته ای از دندان ها که به صورت نامرتب قرار دارند روبرو می شود.

حالا باید دندان کشیده شود و ارتودنسی به صورت مجدد صورت بگیرد. این مورد باعث از دست رفتن هزینه و زمان زیادی برای فرد می شود.

نکات مراقبتی قبل و بعد از کشیدن دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

علل نیاز به کشیدن دندان در ارتودنسی

برای همه افرادی که درخواست ارتودنسی دارند کشیدن دندان الزامی نیست و تحت شرایطی دندان پزشک تشخیص می دهد که دندان فرد باید کشیده شود، از جمله معمول ترین شرایط توصیه به کشیدن دندان می توان موارد زیر را ذکر کرد :

کوچک بودن فک فرد متقاضی ارتودنسی :

موجب می شود فضای کافی برای انجام ارتودنسی دندان ها در دهان فرد وجود نداشته باشد و دندان ها تحت فشار قرار داشته باشند.

وجود آسیب شدید و خرابی در دندان :
  • در این شرایط دندان قابل ارتودنسی نیست و نمی تواند به جهت گیری سایر دندان ها هم کمک کند و آنها را در مسیر درست نگه دارد.
  • از بین رفتن تاج و ریشه دندان و عدم امکان ترمیم و درمان آن
  • شلوغ بودن دندان ها به مقدار زیاد که امکان هم سو کردن آنها وجود نداشته باشد.
  • وجود دندان اضافه جانبی روی دندان های دیگر یا مماس با دندان دیگر
  • دندان های دچار صدمه شده شدید ناشی از ضربه و تصادف

در مواردی کشیدن دندان برای این مشکلات تجویز می گردد که هیچ راه درمان دیگری وجود نداشته باشد و دندان پزشک تشخیص دهد که کشیدن دندان نتایج بسیار مفیدتری را در ارتودنسی برای فرد فراهم می کند.

کدام دندان در ارتودنسی کشیده می شود ؟

بعد از تشخیص الزام در کشیدن دندان بنابر هریک از دلایل گفته شده، این نکته مهم است که بدانیم اولویت با کشیدن کدام دندان در ارتودنسی می باشد. پس بدانید که کشیدن هر دندانی استاندارد نیست و باید نکات و دسته بندی های خاصی در مورد کشیدن دندان رعایت شود. ابتدا معاینه کاملی در مورد دندان ها صورت می گیرد و دندان های پوسیده، خراب شده، ترمیم شده، پر شده در اولویت قرار می گیرند مگر اینکه جزء دندان های جلویی صورت باشند.

بخاطر زیبایی و حفظ ظاهر فرد، اگر دندان خراب و مشکل داری وجود نداشته باشد، بررسی جهت کشیدن دندان از شماره ۴ شروع می شود. معمولا خرابی نیز در دندان های ۴ به بعد از هر سمت بیشتر اتفاق می افتد. مورد بعدی حفظ قرینگی در کشیدن دندان است. زمانی که یک دندان از سمت راست فک شما به تشخیص پزشک کشیده شود، مطابق با آن و برای حفظ قرینگی یک دندان با شماره نزدیک به همان دندان سمت راست، از سمت چپ کشیده می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان

اگر همین فرآیند را در دو فک بالا و پایین در نظر بگیریم، احتمال اینکه برای یک فرد با مشکلات دهانی یا فک کوچک و … نیاز به کشیدن ۴ دندان وجود داشته باشد، خواهد بود. در این زمینه نگرانی وجود ندارد و با تنظیم دندان ها در فرآیند ارتودنسی جای این ۴ دندان به خوبی پر می شود.

به این نکته هم اشاره کنیم که در حالت کلی کشیدن دندان عقل تجویز نمی گردد مگر اینکه در شرایط خاص و با مشکلاتی از جمله دندان درد، عفونت لثه، احتمال برهم زدن نتایج ارتودنسی، آسیب به عروق، اعصاب و سایر دندان ها روبرو باشیم.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


بیشتر بخوانیم:

روند درمان دیپ بایت

مقایسه ایمپلنت دندان با دندان مصنوعی و بریج

مقایسه کامپوزیت و لمینت دندان در تغییر رنگ و ظاهر

Leave a Comment