مواد غذایی مناسب تقویت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

معرفی مواد غذایی مناسب تقویت دندان

در این نوشته از سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان قصد داریم به شما مواد غذایی مناسب تقویت دندان و همچنین مواد غذایی که باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان می شوند را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

برای تقویت دندان چه بخوریم؟

در ادامه مطلب خوراکی هایی که برای تقویت دندان مفیدند را ذکر خواهیم کرد:

1- ماهی و تخم مرغ

ماهی و تخم مرغ فسفر و ویتامین دی زیادی دارند و به تقویت دندان ها و جذب کلسیم توسط بدن کمک می کنند. برای جذب ویتامین دی می توانید در روز ساعاتی را در معرض نور خورشید قرار بگیرید. اما، هوای آلوده تهران اجازه نمی دهد نور آفتاب ویتامین دی لازم را زیر پوست بسازد، اگر در تهران زندگی می کنید مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین دی را فراموش نکنید.

2- آهن

آهن یکی از مهم ترین ویتامین ها برای حفظ سلامت دهان و دندان است و افرادی که از کمبود آهن رنج می برند معمولا بدن ضعیفی دارند و دندان هایشان به اندازه کافی قوی نیست.

کمبود آهن باعث التهاب و زخم در لثه ها می شود و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. بنابراین با مصرف آهن می توان از انواع بیماری های مربوط به لثه پیشگیری کرد.

3- محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست

لبنیات حاوی بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای دندان های سالم هستند. کلسیم، پتاسیم و ویتامین D موجود در محصولات لبنی برای حفظ سلامت دندان‌ها ضروری هستند، زیرا دندان‌ها عمدتا از کلسیم ساخته شده‌اند. کلسیم علاوه بر تقویت دندان ها به آن ها متصل می شود و از آسیب اسید به مینای دندان جلوگیری می کند. اگر بدن شما نمی تواند لاکتوز را تحمل کند، می توانید از محصولات غذایی غنی از ویتامین و کلسیم مانند محصولات سویا استفاده کنید.

شیر و پوسیدگی دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه بخوریم؟

مواد غذایی زیر، برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید اند:

1- سبزیجات و میوه های غنی از فیبر

خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر به تولید بزاق کمک می کند. بزاق یک دفاع طبیعی در برابر پوسیدگی است و از عمل باکتری ها و تشکیل پلاک دندانی جلوگیری می کند. حدود 20 دقیقه پس از غذا خوردن، بزاق شروع به شستن اسیدهایی می کند که به مینای دندان آسیب می زند. انواع خاصی از سبزیجات و میوه ها مانند هویج، سیب و کرفس برای افزایش بزاق دهان مفید هستند. همچنین خوردن این مواد غذایی از کمبود ویتامین و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

2- آدامس بدون قند بجوید

جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا می تواند روند تولید بزاق را تقویت کند، باکتری ها را از بین ببرد و از تشکیل پلاک روی دندان ها جلوگیری کند. اگر دائماً دهان شما خشک می شود، می توانید برای حل این مشکل از آدامس استفاده کنید. شیرین کننده زایلیتول از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده است که زایلیتول می تواند از رشد باکتری های مضر در دهان جلوگیری کند. جویدن آدامس شیرین خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد، بنابراین باید از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

3- آب، شیر، چای سبز و چای سیاه

آب لوله کشی در بسیاری از کشورها حاوی مقادیر بالایی فلوراید است. فلوراید موجود در آب لوله کشی می تواند به تقویت مینای دندان کمک کند. نوشیدن آب به خارج شدن مواد غذایی گیر کرده بین دندان ها کمک می کند. چای سبز و چای سیاه حاوی ترکیباتی هستند که از تشکیل پلاک روی دندان ها جلوگیری می کنند. نوشیدن این نوع چای می تواند به کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری لثه کمک کند، اما از افزودن شکر به چای خودداری کنید. شیر هم حاوی مقدار زیادی کلسیم و ویتامین دی است، اما حواستان باشد پس از نوشیدن شیر حتما مسواک بزنید؛ زیرا لاکتوز زیادی دارد و ممکن است موجب پوسیدگی دندان شود.

بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

مشکلات روشهای زیبایی دندان

وستیبول دندان

نکاتی برای افزایش طول عمر لمینت دندان

Leave a Comment