اصول صحیح حفظ بهداشت دهان و دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با اصول صحیح حفظ بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان، به این معنی است که میزان سلامتی دهان و دندان های خود را تشخیص دهیم و برای بهبود آن به دنبال راهکار باشیم. رعایت بهداشت یعنی مراقبت کامل از دندان ها از طریق استفاده درست از مسواک، نخ دندان، دهان شویه، انتخاب خمیردندان مناسب و انجام روش هایی برای جلوگیری از آسیب به بافت های دهان و پوسیدگی دندان. در ادامه این مطلب سایت دکتر ندا مکانیک متخصص دندانپزشک اصفهان به مطالعه و بررسی اصول صحیح حفظ بهداشت دهان و دندان خواهیم پرداخت.

علت اهمیت حفظ بهداشت دهان و دندان

جالب است بدانید تاکید بر حفظ بهداشت دهان و دندان تنها برای سلامتی و زیبایی دندان ها نیست. رعایت این نکات تاثیر مستقیمی روی سلامت کل بدن دارد. از این میان بیشترین تاثیر روی سلامت مغز و قلب است. در این زمینه مطالعات و تحقیقات زیادی انجام شده است و پزشکان ارتباط معناداری بین بروز سکته مغزی با نوعی باکتری دهانی پیدا کردند. زیرا پوسیدگی و عفونت‌های لثه‌ای ممکن است از طریق خون، به قسمت‌های دیگر بدن مانند قلب رسیده و باعث آسیب‌دیدگی سایر قسمت‌های بدن شوند.

بنابراین مراقبت صحیح از دندان باید از ابتدای زندگی آغاز شود چرا که این امر به غیر از سلامتی و زیبایی، لذت خوردن و آشامیدن و کیفیت کل زندگی را بالا می برد.

مطلب پیشنهادی : مزایا و عیوب انجام لمینت برلیانس

مهم ترین مشکلات دهان و دندان

پوسیدگی دندان

پوسیدگی، باعث ایجاد حفره در دندان ها می شود. این حفره ابتدا از لایه سخت و محافظ خارجی دندان شروع می شود و اگر درمان نشود، به عاج (ماده نرمی که جسم و تنه دندان را می سازد) نفوذ خواهد کرد و سرانجام به هسته زنده دندان که محتوی رگ های خونی و اعصاب است حمله می کند و آن را نابود می کند.

پوسیدگی های دندان معمولا به دلیل رسوب باقیمانده غذا و ایجاد پلاک روی سطح دندان ایجاد می شود. باکتری های پلاک، با قند موجود در غذا اسید تولید می کنند که این فرآیند باعث خوردگی و فرسایش مینای دندان می شود.

عفونت لثه

عفونت لثه، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. لثه های سالم، صورتی یا قهوه ای رنگ و محکم هستند. زمانی که عفونت ایجاد می شود لثه ها به رنگ قرمز ارغوانی در می آیند و نرم و براق می شوند و در هنگام مسواک زدن دچار خونریزی می شوند.

بوی بد دهان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و باقی ماندن خرده های غذا در بین دندان و فاسد شدن آنها، جرم، رسوبات و ضایعات دندان همه ممکن است باعث بروز بوی بد در دهان شود. به علاوه التهاب بافت های نرم داخل دهان باعث می شود مخاط دهان و لثه دچار آماس و تورم شود و ترشحات غدد بزاقی، غلیظ و چسبنده شده و نتیجه آن بوی نامطبوع دهان است. ایجاد بوی بد در دهان به غیر از وجود مشکل در دندان ها، لثه، زبان یا مخاط، می تواند به علت وجود عارضه ای در سیستم گوارشی، اختلالات و تغییرات هورمونی، عفونت در گلو، بینی، سینوس ها و لوزه ها نیز باشد.

راهکارهای مراقبتی دهان و دندان

استفاده صحیح از نخ دندان

یکی از کارهایی که می‌تواند در بهداشت دهان و دندان بسیار تاثیرگذار باشد، استفاده صحیح از نخ دندان است. اما عموما به آن توجه خاصی نمی‌شود. ولی باید بدانید که نخ دندان یک راه بسیار موثر برای جلوگیری از آسیب دیدن جدی دندان‌ها است. زیرا بین دندان ها محلی برای تجمع باقیمانده مواد غذایی و بعد از آن رشد انواع باکتری ها و پوسیده شدن دندان ها است. با کشیدن نخ بین دندان‌ها، تمام جرم و میکروب‌های انباشته‌شده را پاکسازی می‌کنید.

کشیدن نخ دندان نیز مانند مسواک زدن باید به شیوه صحیح انجام شود. بهتر است هربار حدود ۴۵ سانتیمتر از نخ دندان را جدا کنید تا بتوانید برای هر دندان از قسمت تمیز و استفاده‌ نشده‌ای استفاده کنید تا دوباره باکتری‌ها بین دندان‌ها برنگردند. به خاطر داشته باشید که باید نخ دندان را رو به جلو و عقب به گونه‌ای روی دندان بکشید که نخ دور دندان را بگیرد.

اگر بعد از مدت ها تصمیم به استفاده از نخ دندان گرفته اید در ابتدا کمی این کار سخت و دشوار بنظر می رسد و گاهی باعث خونی شدن لثه بین دندان های شما شود، اما نگران نباشید، بعد از مدتی که لثه شما به طور کامل تمیز شد دیگر اثری از خون در لثه مشاهده نخواهید کرد.

مزیت ها و عوارض انجام کامپوزیت و بلیچینگ دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

استفاده مناسب از دهانشویه

دهانشویه می تواند باکتری هایی را که در لابلای دندان باقی مانده اند و با مسواک از بین نرفته اند را پاکسازی کند. دهانشویه خصوصا برای کودکان که هنوز مسواک زدن اصولی را یادنگرفته اند بسیار مفید است.

اما فراموش نکنید که استفاده زیاد از دهان شویه ها می‌تواند بزاق دهان را خشک نماید. بزاق دهان به عنوان یک ضدعفونی کننده می‌تواند به طور طبیعی انواع باکتری های و آلودگی های دهان را از بین ببرد و همچنین مرطوب بودن دهان از بوی بد آن جلوگیری می کند. پس به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از دهان شویه نه تنها برای بهداشت دهان و دندان ها مفید نیست، بلکه می‌تواند باعث آسیب به دندان های شما شود، توصیه می‌شود که تنها هفته ای دو بار از دهان شویه برای بهداشت دهان و دندان خود استفاده نمایید.

راهنمای انتخاب کامپوزیت یا لمینت دندان

فلورایدتراپی

فلوراید عنصری است که به‌ طور طبیعی در دندان ها وجود دارد و باعث استحکام دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی آنها می شود. فلوراید در مواد غذایی نیز وجود دارد که می توان با دریافت آن میزان پوسیدگی دندان ها را به حداقل رساند.

برخی از انواع آب ها، گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ و چای حاوی فلورایدند. در بعضی مناطق فلوراید به آب شرب لوله‌کشی اضافه می‌شود. بسیاری از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها نیز فلوراید لازم برای دندان را تامین می‌کند. در صورتی که برخی کودکان فلوراید لازم را از آب یا مواد غذایی نمی گیرند دندانپزشک برای آنها فلورایدتراپی را پیشنهاد می دهد.

در فلورایدتراپی دندانپزشک فلوراید را به‌صورت ژل یا وارنیش روی دندان ها استفاده می کند. بهتر است انجام فلورایدتراپی از زمانی که همه دندان های شیری رویش یافتند شروع شود و با توجه به وضعیت دندان های کودک و تشخیص پزشک سالی یک یا چندبار تکرار شود.

جرم گیری

جرم یا پلاک دندان، لایه ای چسبناک از باکتری ها است که‌ به صورت یک‌ رسوب نرم روی دندان ها تجمع می کند. چنانچه این رسوب ها تا ۴۸ ساعت روی دندان بماند و برداشته نشود، می تواند با‌ مواد معدنی در بزاق دهان ترکیب شده و محکم به سطح دندان ها بچسبد به طوری که با شستشو و مسواک پاک نمی شود و به مرور زمان باعث عفونت و تحلیل لثه و آسیب به دندان ها می شود. سیگار، قلیان، مواد مخدر و مصرف بیش از اندازه چای و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث ابتلا به جرم دندانی می شود.

بروساژ و جرم گیری دندان باعث از بین رفتن جرم، کاهش پوسیدگی دندان، بهبود ورم و التهاب لثه، رفع بوی بد دهان، سفیدتر کردن دندان ها و جلوگیری از ابتلا به مشکلات شدید دهان و دندان و افزایش سلامت عمومی بدن می شود.

دکتر ندا مکانیک را در اینستاگرام دنبال کنید

فیشورسیلانت

در بعضی از کودکان سطح دندان های جونده، شیارها و فرورفتگی های عمیقی دارد که با مسواک زدن تمیز نمی شود و همین باعث می شود که خورده های مواد غذایی و میکروب ها در داخل شیارها گیر کرده و باعث پوسیدگی دندان می شود. یکی از روش هایی که می توان جلوی پوسیدگی دندان در این کودکان را گرفت فیشورسیلانت یا شیار درمانی است.

سیلانت یا شیارپوش یک روکش نازک است که روی شیارهای عمیق دندان‌های پشتی قرار داده می‌شود و مانند یک درزگیر تمام شیارهای عمیق سطح دندان‌ها را پر می‌کند تا ذرات غذا و باکتری در این شکاف‌ها قرار نگیرد و باعث ایجاد پوسیدگی نشود.

هر چند که شیارپوش یک روش درمانی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است اما هیچگاه جایگزین مسواک نیست. سیلانت تنها شیارها را کم عمق می کند به طوری که هنگام مسواک زدن ، دندان ها به راحتی تمیز شوند. از این روش معمولا برای دندان‌های شیری استفاده نمی‌شود.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


بیشتر بخوانیم:

از بین رفتن دندان با عادات نادرست

پیشگیری از ایجاد بوی بد دهان بعد از کاشت ایمپلنت

 

Leave a Comment