ایمپلنت و ریشه دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

آیا برای ایمپلنت ، ریشه دندان ضروری است؟

در مطلب امروز از سایت دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان قصد داریم درباره ایمپلنت و ریشه دندان  توضیحاتی خدمت شما ارائه کنیم. عمده مشکلی که افراد با ایمپلنت دندان دارند این است که دقیقاً نمی دانند چه اتفاقی قرار است رخ دهد و چگونه عملیات ایمپلنت انجام می شود بسیاری نیز بعد از گذشت مدتی متوجه نقص در عملیات کاشت دندانی می شوند و به طبع این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

اما در ادامه قصد داریم پیش نیازها، مراحل و روش انجام این کار را به شما شرح دهیم که می تواند مبتنی بر وضعیت دهان و دندان شما به اشکال مختلفی البته با تغییر یک سری جزئیات انجام شود. پیری، کشیدن دندان، شکستن دندان و ریشه، مشکلات ژنتیکی از جمله عواملی است که سبب بروز این مشکل می شود.

حتی مشکلات دهان و دندان می تواند روی سلامت، رشد و متابولیسم بدن نیز تأثیر بگذارد و آن را تحت الشعاع قرار دهد. افرادی که به هر دلیل نمی توانند یک رنج یا دسته بندی خاص غذایی را مصرف کنند، به طور معمول مواد و املاح آن را دریافت ننموده و پس از مدتی با مشکلاتی نظیر کمبود املاح و مواد معدنی روبرو می شوند. اما آیا ایمپلنت دندان یک روش عالی برای درمان است و هیچ جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشده؟

عملیات ایمپلنت دندان

هر شخصی ممکن است بسته به شرایط فیزیکی، سنی و همین طور وضعیت تغذیه دچار مشکلات دهان و دندان شود و مجبور باشد که دندان های خود را بکشد و آن ها را از دست می دهد. در روش ایمپلنت از دندان هایی درست شبیه به دندان واقعی برای رفع این مشکل استفاده می شود. دو قسمت اصلی ایمپلنت با نام های Fixture و Abutment شناخته می شوند. بخشی که از داخل استخوان فک قرار خواهد گرفت در اصطلاح پزشکی با نام Fixture شناخته می شود. قسمت تاجی که بالای لثه قرار می گیرد و بخش اصلی استند یا نگه دارنده است نیز Abutment نام می گیرد.

در ساخت این متریال از تیتانیوم استفاده شده است که سازگاری کاملاً با فک و استخوان فک را دارد و به هیچ عنوان سبب سروصدا، مشکل بافتی و همین طور لغزش نشده و یک انتخاب کاملاً منطقی و عادی است.

معایب ایمپلنت با پانچ | بهترین ایمپلنت اصفهان

آیا وجود ریشه دندان ضروری است؟

دقت کنید که اگر ریشه دندان شما پوسیده باشد باید حتماً آن را خارج کرده و بکشید. در این حالت امکان استفاده از ریشه وجود ندارد. در این مورد هیچ باید و اجباری نیز وجود ندارد. اما دندان شما اگر از ریشه دچار پوسیدگی شدید باشد باید حتماً کشید و از ترمیم آن صرف نظر شود. چون نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

به طور کلی روند کاشت دندان یا همان ایمپلنت آن سه مرحله کلیدی و اصلی دارد. در وهله اول دندان طبیعی شما را می کشند. پس از آن جراح می تواند ایمپلنت را در استخوان فک به جای ریشه دندان طبیعی قرار دهد. زمانی که استخوان اطراف به اندازه کافی رشد کرد، می توان پروتز را درون آن قرار داد. در نتیجه در عملیات کاشت دندانی شما نیازی به ریشه نخواهید داشت و می توانید ریشه دندان را در بیاورید. البته که این کار باعث می شود عمر دندان شما بیشتر شده و به مرور زمان دچار پوسیدگی نشود.

در صورتی که جراح دندانپزشک این تشخیص را بدهد که دندان شما آسیب دیده و باید کشیده شود معمولاً توصیه او این خواهد بود که از ایمپلنت استفاده کنید. البته ایمپلنت نیز به طبع یک سری محدودیت ها خواهد داشت که در مورد آن نیز توضیح خواهیم داد. اما در نهایت دقت داشته باشید که عملیات بهداشت دهان و دندانکمترین محدودیت را برای شما خواهد داشت و می توانید بدون هیچ مشکلی کل پروسه آن را در فضای خالی روی لثه ها و در بخش هایی که دیگر خبری از دندان اصلی و طبیعی شما نیست انجام دهید.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان

مراحل کلی ایمپلنت

عملیات جراحی مربوط به کاشت ایمپلنت دندان به شکل یک جراحی سرپایی انجام می شود و مدت زمان زیادی از شما وقت نمی گیرد. البته این کار باید حتماً به صورت مرحله به مرحله و استاندارد انجام گردد و در کل پروسه آن شرایط بیمار از هر نظر بررسی شود. در غیر این صورت ممکن است ادامه این پروسه مشکل ساز باشد. در درجه اول معاینه انجام خواهد شد. نوع و تعداد دندان های مورد نیاز و نحوه انجام ایمپلنت در همین مرحله مشخص می شود و به بیمار اطلاع می دهند.

کشیدن دندان و ریشه

پس از آن اگر دندان آسیب دیده هنوز در دهان باشد باید برداشت شود کشیدن دندان با بررسی ریشه انجام خواهد شد سپس آماده سازی استخوان فک و جایی که قرار است دندان در آن کاشت شود یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین مراحل خواهد بود. به این مرحله پیوند استخوان نیز می گویند که اگر پزشک شما در این مرحله قادر به اجرای درست نباشد شما را دچار مشکلات جدی می کند. به همین منوال حتماً به سراغ پزشکی بروید که در این زمینه تخصص لازم را داراست و علاوه بر آن، باتجربه و کارکشته است.

کاشت پایه ایمپلنت

کاشت پایه برای ایمپلنت کردن دندان نیز با پروسه ای شبیه به پیچ کردن روی دیوار انجام می شود. البته باید تمامی جوانب احتیاط رعایت شود تا به هیچ عنوان لثه های فرد دچار مشکل نشده و یا این که استخوان به هر دلیل دچار شکستگی نشده و ترک بر ندارد. در مرحله بعدی استخوان نیاز به رشد و ترمیم دارد که این کار مدت زمانی به طول می انجامد. بیمار در این مرحله باید مراقبت های لازم را از دهان و دندان خود داشته باشد تا هیچ آسیبی به محل کاشت وارد نشود.

قالب گیری دندان

پس از آن که استخوان به شرایط پایدار رسید و همه چیز برای ایمپلنت دندان آماده بود. لازم است که بیمار رنگ دندانی که مایل به اجرای آن است را انتخاب کند. این رنگ از تناژ و تم سفید شروع می شود و به حالت معمولی و چیزی شبیه به دندان های عادی انسان می رسد. در نهایت پزشک قالب گیری را بر اساس فک و صورت بیمار انجام می دهد. این مرحله نیز یکی از حیاتی ترین و مهم ترین بخش های ایمپلنت است. در نظر داشته باشید که یک اشتباه کوچک از سوی پزشک ایمپلنت می تواند مشکلات زیادی را برای شما به بار آورد.

در نهایت قالبی که برای شما تهیه می شود به آزمایشگاه یا همان لابراتوار ارسال و در نهایت ایمپلنت شما طراحی و ساخت خواهد شد. معمولاً این مدت زمان با توجه به شرایط قالب و همین طور سرعت عمل پزشک می تواند متغیر و متفاوت باشد.

بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

وستیبول دندان

نکاتی برای افزایش طول عمر لمینت دندان

مواد غذایی مناسب تقویت دندان

Leave a Comment