بهترین دندانپزشک اصفهان بیماری های لثه

بیماری های لثه

بیماری های لثه و یا بیماریهای پریودنتال به دسته وسیعی از بیماری ها اطلاق می گردد که می توانند لثه و یا بافتهای پشتیبان دندانها را مبتلا نمایند.

 بیماریهای لثه از شایعترین بیماریهای عفونی بشمار میروند و از مهمترین علل از دست دادن دندانها محسوب می شوند. به طوریکه از هر 5 نفر چهار نفر مبتلا به نوعی ازاین بیماری می باشند.

علت بیماری:

عامل اصلی بیماری های لثه انواع میکروبها می باشند که به صورت لایه ای در سطوح دندانها تجمع می نمایند و به آن پلاک میکروبی می گویند. در صورت عدم حذف پلاک میکروبی و اضافه شدن مواد معدنی به آن، توده ای سخت با سطحی متخلخل و زبر که جرم دندانی نامیده می شود، بوجود می آید.

علائم بیماری های لثه:

قرمزی و تورم لثه، خونریزی، بوی بد، ایجاد فاصله میان دندانها،  لقی یک یا چند دندان، جدا شدن لثه از دندان  و عمیق شدن شیار بین لثه و دندان، ایجاد  آبسه در لثه و در برخی مواقع تحلیل لثه و  دردی که بصورت مبهم و یا با خارش بین دندان ها ممکن است احساس شود از جمله  علائم می باشند.

   نکته: بیماریهای لثه در بسیاری از مواقع  بدون علامت بوده و آزار دهنده نیستند، لذا اغلب بیماران متوجه بروز آن نمی شوند.

 اهمیّت پیشگیری از بیماری های لثه:

 

بیماریهای لثه میتوانند زمینه ساز بیماریهای قلبی – عروقی (سکته قلبی و مغزی ، بیماریهای روماتیسمی،تشدید دیابت، آبسه ریوی، تولد نوزاد نارس و زایمانهای زودرس در خانمها  شوند.

 

درمان بیماریهای لثه:

 در مراحل اولیه ،‌درمان شامل آموزش بهداشت دهان، جرم گیری و صاف و هموار نمودن سطوح ریشه دندانها میباشد. در صورتی که بیماری لثه در مراحل پیشرفته باشد نیاز به مرحله بعدی درمان یعنی جراحی لثه جهت حذف التهاب و عفونت های عمقی میباشد.

 

نکته1:

بیماریهای لثه قابلیّت برگشت دارند. بنابراین پس از درمان باید مراقب عود بیماری بود.

 نکته 2:

درمان بیماریهای لثه یک درمان مداوم است لذا مراجعات منظم 3 تا 6ماهه برای بررسی وضعیت لثه و جرم گیری بسیار اهمیت دارد.

 روشهای پیشگیری از بیماریهای لثه:

امروزه پیشگیری مقدم بر درمان است.

راههای پیشگیری عبارتند از: 1) مسواک زدن و استفاده از نخ دندان  2) انجام معاینات منظم و دوره ای و درمان زود هنگام  3) جرم گیری حداقل هر 6 ماه یکبار.


دکتر ندا مکانیک

دندانپزشک کودکان اطفال و زیبایی

آشنایی با خانم دکتر 

۶ Thoughts to “بیماری های لثه”

  1. برای التهاب لثه پیش دکتر مکانیک جراحی لثه انجام دادم . روند جراحی خیلی خوب گذشت بعد از بهبود کلی جرم گیری هم برای بهتر شدن بهداشت دهانم داشتم

    1. با سلام و تشکر از اعتماد شما، رضایت شما باعث افتخار ماست

  2. آبسه و ورم شدید لثه داشتم و برای حل مشکلم رفتم پیش دکتر مکانیک و زحمت کشیدند و درمان بیماری لثه رو برای من انجام دادند

    1. با سلام و تشکر از اعتماد شما، با آرزوی سلامتی

  3. برای بررسی خونریزی و التهاب لثه پیش دکتر درمان عفونت لشه داشتم که کمک بزرگی بهم کردند

    1. با سلام و تشکر از اعتماد شما، با آرزوی سلامتی

Leave a Comment