تکنیک‌های بازسازی استخوان فک | بهترین دندانپزشک اصفهان

تکنیک‌های بازسازی استخوان فک

به انواع عمل هایی که برای ساخت و تقویت استخوان استفاده می شوند. تا درمان ایمپلنت دندان را بتوان انجام داد، بازسازی استخوان می گویند. در این مطلب از سایت دکتر ندا مکانیک متخصص دندانپزشک اصفهان به معرفی و بررسی تکنیک‌های بازسازی استخوان فک می پردازیم.

تقویت استخوان

این روش جراحی مستلزم بازیابی یا احیای استخوان فک است. تقویت استخوان برای افرادی مناسب است که استخوان فک‌شان قادر به حمایت از ایمپلنت نیست. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از مواد افزودنی و فاکتورهای رشد برای تقویت استخوان به طور کلی بهتر از سایر روش‌هاست و نتیجه کار را نیز تا حدود زیادی بهبود می‌دهد.

سینوس لیفت

وقتی دندان‌های طبیعی از دست می‌روند. به مرور زمان سینوسی که درست در بالای سقف دهان واقع شود و بخشی از مجرای تنفسی را تشکیل می‌دهد نارک می‌شود. به این ترتیب دیگر فضای کافی برای کاشت ایمپلنت وجود ندارد. طبیعی است که این بستر ضعیف، ضخامت و استحکام کافی برای نصب ایمپلنت را ندارد. در این شرایط عملی به نام سینوس لیفت انجام می‌شود که طی آن دندانپزشک اصفهان مقداری از مواد پیوند استخوان را زیر سینوس قرار داده و به این ترتیب حفره سینوسی دهان بین ۲ تا ۲۰ میلی‌متر بالا می‌رود.

مطلب پیشنهادی : مراقبت های بعد از ارتودنسی (تکمیل درمان)

موادی که در این روش برای بالا بردن سینوس استفاده می‌شوند بسته به حجم مورد نیاز یا از مواد مصنوعی مثل پودر استخوان تشکیل شده یا حاوی خرده‌های استخوانی هستند که از دریل کردن محل برای کاشت ایمپلنت به دست آمده‌اند تکه‌های بزرگتر استخوان جدا شده از سایر قسمت‌های فک یا حتی استخوان لگن نیز گاها برای پر کردن این بخش از فک استفاده می‌شود. البته قبل از استفاده از این روش باید وضعیت فک بیمار با سی‌تی اسکن بررسی شود.

گسترش ریج

گسترش ریج روش دیگری است که برای پیوند استخوان استفاده می‌شود. معمولا این تکنیک را زمانی استفاده می‌کنند که فک به اندازه‌ کافی عریض نیست تا بتواند ایمپلنت را نگه دارد. برخی از دندانپزشکان بلافاصله بعد از اگسترش ریج، ایمپلنت‌ را نصب می‌کنند. اما برخی نیز با توجه به شرایط بیمار و در نظر گرفتن عوامل دیگر ممکن است تا چند ماه بعد از این عمل، کاشت دندان را انجام ندهند این روش که تکنیک اسپلیت ریج نیز نامیده می‌شود تحت بی‌حسی موضعی و در مطب انجام می‌شود.

راه های تشخیص اختلالات عملکرد مفصل فکی گیجگاهی | بهترین دندانپزشک اصفهان

استخوان‌سازی تحت کشش

تکنیک استخوان سازی تحت کشش برای افزایش ارتفاع استخوان کاربرد دارد. بر خلاف برخی از بیماران که به مرور زمان استخوان فکی که زیر دندان افتاده وجود دارد منقبض شده و دچار افت عرض در این استخوان می‌شوند؛ برخی با ارتفاع کم این استخوان مواجه هستند. برای جبران این کمبود جراح برش‌هایی را در استخوان فک ایجاد کرده و یک تکه استخوان از فک را جدا می‌کند. یک وسیله‌ تیتانیومی در فک کار می گذارند که این قطعه استخوان را از سایر قسمت‌های استخوان فک جدا نگه می‌دارد. هر روز هم پیچ دستگاه کمی بازتر می‌شود. به این ترتیب به مرور زمان فضای بین استخوان جدا شده و سایر قسمت‌های استخوان فک بلندتر خواهد شد فضای خالی شده بین آنها نیز به تدریج با استخوان پر می‌شود.

منظور از اصطلاح تحت کشش، فرایندی است که طی آن دو قسمت استخوان از هم جدا می‌شود. اصلاح استخوان‌سازی نیز به معنی تشکیل استخوان جدید است. بنابراین در کل در روش استخوان‌سازی تحت کشش دو عمل اصلی جداسازی و استخوان‌سازی به صورت همزمان انجام می‌شود. البته که از این روش بیشتر برای افزایش ارتفاع استخوان فک استفاده می‌شود اما می‌توان برای بلند کردن استخوان در هر جهتی نیز از این تکنیک استفاده کرد.

چه زمانی نیاز به پیوند استخوان داریم؟

اگر استخوان فک بیمار به اندازه کافی ضخیم نباشد یا خیلی نرم باشد؛ ممکن است قبل از عمل جراحی کاشت دندان، انجام عمل پیوند استخوان نیاز باشد. چرا که بعد از کاشت دندان، شما باید چندین سال از آن استفاده کنید. در ضمن فراموش نکنید که با هر بار جویدن، فشار زیادی روی ایمپلنت وارد می‌شود. به این ترتیب اگر ایمپلنت نتواند این فشار را تحمل کند، احتمالاً نتیجه جراحی بیهوده خواهد بود. پس عمل پیوند استخوان می‌تواند در این دسته از بیماران پایه‌ای محکم‌تر برای کاشت دندان ایجاد کند.

صفحه اینستاگرام دکتر ندا مکانیک بهترین دندانپزشک اصفهان

چندین ماده مختلف وجود دارد که می‌توان از آنها برای بازسازی استخوان فک استفاده کرد. استخوان طبیعی (استخوانی که از سایر قسمت‌های بدن جدا شد) و استخوان مصنوعی مانند مواد جایگزین استخوان که می‌توانند ساختارهای حمایتی برای رشد استخوان جدید باشند از جمله این مواد هستند. انتخاب این که از کدام ماده در طول عمل پیوند استخوان استفاده شود؛ بستگی به نظر پزشک دارد. در ضمن استخوان پیوند زده شده به چند ماه زمان نیاز دارد تا بتوان روی آن ایمپلنت انجام داد. در برخی موارد بیمار فقط نیاز به پیوند جزئی استخوان دارد. برای این بیماران معمولا همزمان با عمل جراحی پیوند استخوان، عمل کاشت نیز انجام می‌شود.

اگر تحلیل رفتگی استخوان شدید باشد. باید بخش اعظمی از استخوان فک بازسازی شود و در این صورت امکان همزمانی عمل کاشت و عمل پیوند استخوان وجود ندارد. بنابراین این وضعیت فک بیمار است که روش انتخابی پزشک را تعیین می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید از مقاله بهترین زمان انجام ایمپلنت دندان نیز استفاده فرمایید.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف


بیشتر بخوانیم:

انواع ارتودنسی لینگوال

ایمپلنت فوری دندان

مراقبت از ارتودنسی در طول مدت درمان

Leave a Comment